infraestructures
Tarragona presentarà un recurs contra el tercer fil si no es garanteix que sigui provisional
L'alcalde reclama que duri “sis o set anys” com a màxim i es mostra preocupat per l'afectació als trens regionals
Foment va adjudicar una part dels treballs de la nova infraestructura per 73 milions
Primer pas en ferm de l'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros (PSC), davant els diversos dubtes que està generant al Tarragonès el projecte del conegut com a tercer fil, és a dir, la instal·lació de dos carrils ferroviaris d'ample europeu a la línia de la costa per fer-hi passar les mercaderies. L'alcalde ha enviat una carta a la ministra de Foment, Ana Pastor, en què li anuncia que l'Ajuntament presentarà un recurs contra el concurs de la nova infraestructura si no hi ha una garantia explícita que el tercer fil serà provisional. Una temporalitat que Ballesteros fixa en sis o set anys com a màxim, ja que els nous carrils ferroviaris frustrarien un projecte clau de futur per a Tarragona com el trasllat o cobriment de la línia ferroviària, la coneguda com a façana marítima.
En aquest sentit, per tant, l'Ajuntament de Tarragona no vol que l'elevada inversió prevista per al tercer fil –que se situa en els 236 milions d'euros– deixi oblidat el traçat que hauria de ser definitiu per al trànsit de mercaderies d'ample europeu, la recuperació de l'antiga línia Reus-Roda, que passa per l'interior.
Pèrdua de servei
Al mateix temps, Ballesteros també fa un crit d'alerta sobre una de les conseqüències que la posada en funcionament del tercer fil i del nou tram del corredor del Mediterrani fins a Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant podria tenir sobre el transport de viatgers: la pèrdua dels trens regionals que enllacen les poblacions del sud de Tarragona amb Barcelona, i que passarien a circular per ample europeu, no compatible amb l'estació de la ciutat. L'alcalde tarragoní va qualificar d'“inacceptable” aquesta possibilitat, que va denunciar la plataforma en favor del transport públic Pdf.Camp i sobre la qual han expressat la seva inquietud tots els ajuntaments per on passarà el tercer fil.
En la seva carta també incideix en el seguit de compensacions que l'Ajuntament de Tarragona ha sol·licitat a Foment a canvi de la infraestructura. És el cas de la finalització de les obres de millora de l'estació del centre de la ciutat, la instal·lació de passeres per a vianants sobre les vies per millorar la comunicació entre la platja i la ciutat –ara barrada pel tren– i la instal·lació de pantalles acústiques, una demanda que preocupa especialment el sector dels càmpings de la ciutat.
Projecte reclamat
El tercer fil ferroviari és un projecte reclamat especialment des del Port de Tarragona i el polígon petroquímic de la comarca, per tal d'oferir una connexió d'ample europeu per al transport de mercaderies. La infraestructura haurà d'enllaçar fins a Castellbisbal, on ja existeix una línia d'ample europeu per a aquest tipus de trens que permet arribar fins a la frontera francesa.
LA FRASE
LA XIFRA
En marxa alguns treballs previs
El Ministeri de Foment ha adjudicat avui, per valor de 73,4 milions, els treballs d'adequació de la seguretat i les comunicacions del tram entre Vila-seca i Castellbisbal, tasques que després es complementaran amb la instal·lació del tercer fil. Entre altres actuacions, es construiran quatre nous edificis tècnics i s'instal·larà un sistema de bloqueig automàtic.