Calma als aeroports i tensió a les torres de control
El trànsit aeri es refà del caos en un diumenge amb més vols dels previstos
Foment expedienta 442 controladors per haver abandonat la feina sense motiu aparent
La mesura es perllongarà els quinze dies
La normalitat va arribar ahir als aeroports de l'Estat, amb gairebé mig pont de la Puríssima ja exhaurit. Tots els aeròdroms van programar i dur a terme més operacions de les previstes, per recuperar vols perduts en les 18 hores de tancament de l'espai aeri per la vaga salvatge dels controladors.
La represa del transport aeri a tot l'Estat va coincidir amb la notificació dels primers expedients disciplinaris per a 442 controladors, un 25% de la plantilla estatal (2.200). El ministre de Foment, José Blanco, va advertir ahir que els controladors començaran a rebre els expedients a casa, perquè bona part ja s'han tramitat. El motiu dels expedients és ben clar: “No haver-se incorporat al lloc de treball sense que es presentés cap justificant mèdic de baixa”, va explicar Blanco. També s'ha sancionat els que al·legaven haver esgotat el total d'hores anuals treballades.
El col·lectiu haurà de fer front també a altres investigacions, que analitzaran si el sindicat de controladors Usca va instar-los a deixar la feina o si, tal com manté el sindicat, va ser una protesta espontània després d'una nova regulació laboral per decret.
Mentrestant, gairebé la totalitat d'aeroports no van tenir cancel·lacions, i van poder ampliar les ordres d'enlairament i aterratge per tal de compensar a la graella de vols alguns que havien quedat pendents dels dos dies anteriors. Al Prat es van produir ahir 713 operacions, totes les previstes, i sense cap alteració, més enllà que el caos de divendres i dissabte va fer afegir-hi 44 vols més als previstos inicialment. L'aeroport de Vilobí d'Onyar va registrar ahir un ple de 52 vols que hi tenien l'origen.
Malgrat l'absència d'incidents, el govern espanyol manté l'estat d'alarma, que podria perllongar-se fins a quinze dies, segons va admetre ahir el vicepresident primer, Alfredo Pérez Rubalcaba. Fins i tot, no es descarta prorrogar-lo, després d'haver obtingut el vistiplau del Congrés. El seu company Blanco va avançar que l'ens estatal d'aeroports, Aena, no reprendrà les converses amb l'Usca per exposar-los les noves condicions laborals fixades pel decret de privatització fins que es derogui l'estat d'alarma.
La calma a les terminals contrastava amb la tensió amb què els controladors han entomat el decret d'alarma, la militarització de la seva feina i els expedients. Tot i que els portaveus sindicals van decidir no fer cap declaració fins que els advocats aclareixin la situació legal en què es troben, sotmesos com estan a la jurisdicció militar, van reiterar “la persecució i la discriminació” de què és víctima el col·lectiu.
Més contundent va ser el sindicat europeu de controladors, que acusa Foment de “fer dels controladors uns presoners vigilats per l'exèrcit”. L'Associacions de Controladors d'Europa es preguntava, en un comunicat,“com volen que treballi la gent de manera segura si els encanonen amb les armes?”.