el zoo de youtube
tomàs pardo
De professió: ‘youtubers'
El suec PewDiePie va ingressar fins a set milions d'euros el 2014 gràcies als seus vídeos
Els youtubers són una moda passatgera? Potser. Ara mateix és difícil de calcular. La veritat és que tenen milions de seguidors a tot el món i mouen també milions d'euros com si fossin grans estrelles de la música o del cinema. Fins i tot la prestigiosa revista Time ha inclòs el popular youtuber El Rubius a la llista de joves de tot el món més influents per a les noves generacions. Més de 21 milions de seguidors l'han catapultat al capdamunt del pòdium digital, sent el youtuber amb més seguidors de l'Estat espanyol. Però el seu caràcter i el seu peculiar sentit de l'humor han fet que el nombre de detractors sigui igual o més elevat que el dels seus seguidors. No debades més d'un el qualifica com una mena de Belén Esteban 2.0.
Per sort, hi ha més peixos a l'estany de Youtube. Joves youtubers que acumulen un gran nombre de seguidors i que inunden la xarxa amb tota mena de vídeos on donen pas no només a la seva creativitat, també a fílies i fòbies en el terreny dels videojocs.
El més popular és el suec PewDiePie. Els seus gairebé 50 milions de seguidors l'han convertit en una estrella mundial, alhora que el seu compte corrent ha anat creixent, segons les dades facilitades per ell mateix: el 2014 va ingressar uns 7 milions d'euros gràcies als seus vídeos. Una xifra gens menyspreable que ens dóna una idea de la importància que tenen aquestes joves estrelles entre els anunciants.
Fernanfloo és un youtuber d'origen salvadorenc que supera els 16 milions de seguidors. El segueix de prop el xilè JuegaGerman. Amb 15 milions tenim el nord-americà Markiplier, que destaca principalment pel seu sentit de l'humor. Amb 13 milions hi ha l'irlandès Jacksepticeye, que cada dia puja vídeos relacionats amb els videojocs. La nord-americana iHasCupquake té una mica més de cinc milions de seguidors i, tot i que és l'única noia d'aquest llistat, no és tan rara avis. Potser no tenen tants seguidors com els nois (hi ha més jugadors masculins que femenins), però les dones a poc a poc van augmentant la seva presència parlant sobre videojocs a Youtube. El mexicà MYM ALK4PON3, tot i que només té una mica més d'un milió de seguidors, és un dels youtubers de referència per a la comunitat llatinoamericana.
Més enllà d'El Rubius hi ha vida
Tornant als youtubers espanyols, després d'El Rubius tenim Vegetta777. El seu humor blanc i la seva afició a Minecraft han aconseguit atreure gairebé 16 milions de seguidors. Aquest fan de Bola de Drac és un dels més influents en llengua espanyola. I si parlem de Vegetta777, no podem oblidar-nos de WillyRex. Si bé van iniciar el seu camí per separat, en els últims anys han unit forces formant un imparable duo digital. Els seus gairebé vuit milions de seguidors avalen la seva capacitat per atraure joves de tot el país i Llatinoamèrica. A aquesta parella se'ls ha unit també aLexBY11 (més de sis milions de seguidors). Tots tres han deixat de banda els seus egos i possibles enveges i han pres al peu de la lletra la dita de “La unió fa la força”. És habitual que enregistrin vídeos que continuen d'un canal a un altre.
iTownGamePlay té una mica més de set milions de seguidors i la seva especialitat són els videojocs de terror. Luzugames supera els sis milions de seguidors gràcies que comparteix les partides de videojocs, monòlegs frikis i paròdies. Més de cinc milions té Mangelrogel, amic d'El Rubius i amb qui comparteix alguns vídeos a la xarxa. AuronPlay és un altre dels youtubers destacats a la xarxa. Les seves paròdies i les seves crítiques l'han ajudat a aconseguir una mica més de quatre milions de seguidors a Youtube.
Hem de baixar fins als 2,6 milions de seguidors per trobar-hi una dona: Sarinha. Si bé el tipus de videojocs que comenta és similar al d'altres youtubers (dóna una atenció especial a Minecraft), el seu estil i la seva personalitat aporten un valor afegit. Amb una mica més d'un milió i mig hi tenim joves estrelles com ara Josemicod5, KillerCreeper55 i Alexelcapo.
Tots plegats tenen en comú la joventut, el domini de les xarxes socials i la capacitat per comunicar-se amb una generació acostumada a consumir productes digitals i que, a poc a poc, es van allunyant de mitjans tradicionals com la televisió. Explotarà algun dia la bombolla de Youtube? És possible. Però, per ara, sembla llunyà aquest moment.