Cultura

Els tresors de Disney

Animació

Els set nans arribant a casa seva, al bosc, i trobant-hi una ocupant inesperada; Pinotxo prenent vida al taller de Gepetto; el cavaller enfrontant-se al drac que protegeix el castell de la Bella Dorment; Mulan tallant-se els cabells i disfressant-se de guerrer... Per crear totes aquestes escenes, per fer cadascun dels curtmetratges i els 44 llargmetratges animats artesanalment de l'estudi Walt Disney, han estat necessaris més de 60 milions de dibuixos.
Convençuts que també són un patrimoni artístic, Walt Disney va tractar tota aquesta obra dibuixada com si fossin peces d'art i les guarda gelosament a Burbank (ciutat veïna de Los Angeles), a The Animation Research Library, un edifici proper a la seu de l'estudi que està construït a prova d'incendis, terratrèmols i inundacions.

Walt Disney va mostrar l'edifici i els seus tresors a un grup de periodistes europeus i asiàtics, amb motiu dels 40 anys d'El libro de la selva, que ha estat restaurat fotograma a fotograma i surt avui a la venda en DVD.

"Aquí hi ha més de 60 milions de peces de treballs artístics d'animació", explica Fox Carney, un dels arxivers que hi treballen. S'hi poden trobar esbossos i dissenys dels personatges, guions gràfics (storyboards), seqüències de moviments dels personatges, fons, maquetes... "A més de preservar el patrimoni -explica Fox-, una de les idees amb què es va crear aquest centre és fer accessible tot el material als estudiosos i transmetre per al futur les tècniques d'animació. Els coneixements dels vells mestres de l'animació no s'han d'aprendre de nou".

Mentre ofereix totes aquestes explicacions, Fox mostra material de l'arxiu, alguns dels quals surten de tant en tant per a exposicions arreu del món. Recentment, uns dibuixos de Salvador Dalí que es guarden aquí s'han pogut veure a la Tate Modern de Londres, amb motiu de l'exposició sobre la relació del pintor amb el cinema. Dalí va crear dissenys per a Destino, un projecte de curtmetratge animat de Walt Disney que no es va fer realitat fins al 2003.

Blancaneus i Mickey
Entre les joies que Fox Carney treu dels arxivadors, disposats en sales a temperatura i humitat constants, hi ha alguns fons de Blancanieves y los siete enanitos i els primers dissenys a llapis que Walt Disney va fer de Mickey Mouse.

Però de la pel·lícula que mostra més material és de la que ha motivat la visita: El libro de la selva. Després del relatiu fracàs de Merlín el encantador (1963), Walt Disney, que portava uns anys dedicat als parcs temàtics, es va tornar a implicar personalment en l'adaptació del clàssic de Rudyard Kipling.

Glen Keane, animador que treballa actualment a l'estudi, destaca als continguts addicionals del DVD el treball que van fer a la pel·lícula d'Ollie Johnston i Frank Thomas. Animadors mítics de l'època daurada de Disney, fins i tot han estat homenatjats al film d'animació digital Els increïbles, de l'estudi Pixar. "Ells, que van ser amics durant 70 anys, van crear la relació d'amistat entre l'ós Baloo i Mowgli, que és el cor de la pel·lícula", explica Keane.

A més de ser un dels grans clàssics de l'estudi, el film va passar a la història per dos motius: va ser el primer a posar veus d'actors coneguts als personatges (una tendència portada fins a l'extrem en el cinema animat actual), i va ser el darrer en què va treballar Walt Disney. Es va estrenar fa 40 anys, l'octubre del 1967. Feia deu mesos que havia mort el creador de l'imperi que, com tots els imperis, té els seus tresors i els guarda gelosament a Burbank.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.