L'ofici de «curar» obres d'art
Com en medicina, restaurar implica fer una diagnosi i buscar el tractament més adequat que cure i preserve
Olor de dissolvent i mascaretes que semblen antigàs. Maria Mauri i Lluïsa Gener són dues restauradores que treballen a l'escola d'art de Tortosa i que aquests dies estan restaurant un tapís pintat d'Antonio Cerveto. El tapís, d'uns dos metres d'altura, representa la Mare de Déu de la Cinta acompanyada per sant Pere i sant Pau i va ser pintat a principis del segle XX. El va trobar una família de Tortosa, per casualitat, en un restaurant de Toledo i el van comprar per cedir-lo després a l'arxiconfraria de la Cinta, el propietari actual. El principal problema que patix aquest tapís és que és força brut a conseqüència dels fums i els greixos del restaurant on estava penjat, diuen les restauradores. «L'entramat de la tela és molt obert i això ha fet que la brutícia s'haja impregnat molt», afirmen. Aquests dies fan proves de neteja, primer amb aigua i sabó i després amb barreges de dissolvent, per trobar el producte adequat: que netege però sense fer malbé. A l'aula del costat hi ha un altre tapís pintat del mateix Cerveto, de dimensions semblants, que representa el martiri de Gil de Frederic a la Xina i que ja està pràcticament restaurat. És també de la mateixa època i és propietat de la residència diocesana de Sant Miquel. «Va arribar tan negre com el de la Cinta i molt pitjor ja que estava molt arrugat perquè el guardaven doblegat», precisa la directora de l'escola d'art, Carme Clemente, tot assenyalant que per desarrugar-lo el van haver d'humidificar i aplanar. Des de fa poc tenen una taula de succió que humidifica i aplana però en aquest cas no la van poder fer servir perquè el tapís no hi cabia. Ara només queda practicar-li els últims retocs.
Una altra peça que tenen per restaurar és un retaule de deu metres d'altura per 5,8 d'amplada obra de Joan Lahosa (1902-1982), nascut a Prat de Comte, que estava a l'església de Sant Francesc de Valls. L'obra, una pintura a l'oli sobre tela enganxada a un bastidor de fusta, és de finals dels anys 40, però està molt malmesa a causa de la intempèrie i els excrements de colom, ja que l'església on estava es trobava pràcticament en ruïnes.
Des que el curs 1994-1995 es va posar en marxa el taller de restauració de l'Escola d'Art i Disseny de la Diputació a Tortosa s'han restaurat desenes de peces pictòriques i escultòriques de tota la demarcació de Tarragona. Un pes important el van tindre els passos de Setmana Santa de Tortosa. Per restaurar-los fins i tot es va haver de contractar personal de suport. Actualment al taller hi treballen dues restauradores i dos professors a més de la directora de l'escola i hi ha matriculats uns 40 alumnes. Els més experimentats també contribueixen a la feina de restauració.
Enguany com a novetat han impartit un curs de restauració de paper i enquadernació tradicional i un altre sobre mesures de preservació i conservació de material d'arxiu. Des de la Diputació de Tarragona, de qui depèn l'escola d'art de Tortosa, es vol convertir aquest centre en un espai de referència en matèria de restauració a tot Catalunya. De fet, a la demarcació ja ho és, i nombroses entitats i ajuntaments de tota la província els porten els seus béns perquè els restauren.