Opinió

festa. i. alguna. cosa. més

bienve moya

La festa en període postcristià

E
El 1978 es
va organitzar
a Barcelona
el primer carnaval públic després de la dictadura

En les dècades dels anys setanta/vuitanta sorgí el moviment de reproposta de la festa, i per extensió d'una part de la denominada cultura popular tradicional: música, artesania, etcètera. Cap a finals de segle XX semblà advertir-se l'esgotament d'aquell projecte que compartí la il·lusió per l'aconseguiment de la democràcia. Avui s'observa un cert esgotament d'aquell projecte i el rearmament d'una vella fixació per deixar les coses com estaven a principis dels setanta consistent a recuperar l'ortodòxia festivo-político-religiosa. L'esperit de reproposar o reinventar que va definir aquell moviment ha estat ocultant-se fins avui, per finalment ser substituït per un pseudomoviment (que certament ja va néixer paral·lel amb aquell) que tradueix la reproposta en recuperació, metamorfosi que consisteix a revestir les obsoletes formes festives i celebracionals en llampants recuperacions, mantenint, per ignorància o intencionalitat, simplement la forma, l'exterioritat, deixant l'esdeveniment buit de contingut, buit de sentiment, que era precisament el que pretenia la reproposta: assumir allò de valuós que la tradició pogués conservar en l'interior de la forma.

La reproposta, que en principi semblava haver estat entesa i acceptada pels nous dirigents polítics que van afegir-se amb entusiasme a la crida de la presa del carrer per a la festa, pas a pas va sent desposseïda de l'espai públic en benefici de la recuperació i la cultura per a multituds: la quantitat sobre la qualitat, la imaginació i l'originalitat: com més participants concorren a una activitat, més èxit. Però això sí, cal que aquesta quantitat estigui controlada.

La reproposta, que suggeria prendre de la tradició allò que tenia de valuós per a l'autonomia personal, d'actualitat, va tenir a Barcelona una arrencada amb l'organització del primer carnaval públic després de la dictadura. Per a aquell projecte, que naixia a l'empara de la nova visió del manejament professional d'Elisa Lumbreras, Joan Brossa va fer-ne el cartell –que, naturalment, va ser prohibit– i en l'organització dels actes hi participaven Ramon Barnils, J. Vendrell, Teresa Bruna i un seguit de persones més, algunes de les quals posteriorment es reunirien al voltant de la nova regidoria municipal de Cultura, sota la responsabilitat de Rafel Padras, en què van treballar-hi o col·laborar-hi M. Tatcher, J. Pablo, J. Manyà, J. Guillen, I. Vallès, J. Jansana, D. Llopart, L. Torrado, M. Antònia Pelauzi, un servidor, i una llarga sèrie de persones i grups, com Carrutxa, de Reus, etcètera, que han deixat constància del significat de la re-proposta.

La nova Mercè que va eixir-ne, i sobretot el correfoc, són un segell de les possibilitats del projecte, així com també ho són la nova festa de Granollers, les Santes de Mataró, el moviment sociofestiu de Terrassa, la Santa Tecla a Tarragona, el carnaval de Vilanova i la Geltrú, el de Solsona, el de Torelló, entre pocs altres. I inversament, poden ser una mostra de festa recuperada –no reproposada– algunes reiteratives trobades de gegants i altres andròmines festives i de federacions recuperadores de fires i festes on el moviment festiu ha estat sotmès a la recuperació més pintoresca, més gent al darrere ballant el Jo te l'encendré; més timbals i instruments desafinats, i menys qualitat musical. I per altra banda, la proliferació de guinguetes de begudes i menjars afartapobres de qualitat abjecte, i parades de pseudoartesania; música comercial, i més joves al carrer ballant el mateix impertinent Jo te l'encendré, però en clau pop.

Avui, una altra tendència recuperadora, que amb l'excusa d'un desconeixement dels vells símbols recupera les velles històries, les velles paraules, tornant-les a endiumenjar. Un exemple: la proliferació com a espectacle de recuperades processons dels dies sants. No tenim remei.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
patrimoni

Les excavacions al poblat ibèric del Turó del Vent del Corredor refermen la importància de l’assentament

Llinars del Vallès
llibres

Claudia Pagès escriu sobre les dualitats i l’aigua

barcelona
LLIBRES

L’Avenç edita una vuitantena de proses inèdites de Joan Vinyoli

Santa Coloma de Farners

Un Visa pour l’Image marcat per la guerra de Gaza

Perpinyà
música

La Fireluche i Joan-Lluís Lluís estrenaran l’experiment ‘Pareidolia’ al sisè cicle El Generador

girona
TEATRE

Croàcia celebra la Diada de Catalunya amb el record de Pau Casals a la Casa Blanca

BARCELONA
Llibres

El nou projecte editorial d’Abacus Futur publicarà 250 novetats en català i castellà el 2025

Barcelona
cinema

Tres clàssics per celebrar els 90 anys de Sophia Loren

Barcelona
TEATRE

El tàndem Galceran-Belbel tensa la comèdia amb una situació de terror

BARCELONA