cultura

El Macba s'autocensura

El director del museu es nega a exposar una obra sobre l'exrei Joan Carles

L'escultura mostra el Borbó sodomitzat per una activista d'esquerres boliviana
Bartomeu Marí: “El missatge que transmet l'obra podria
ser nociu per
a la institució”

Tempesta al Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba). La negativa del seu director, Bartomeu Marí, a exhibir una escultura on apareix l'exrei Joan Carles sodomitzat per una activista d'esquerres boliviana, obra de l'artista austríaca Ines Doujak, ha provocat la cancel·lació de l'exposició col·lectiva La bèstia i el sobirà, que s'havia d'obrir al públic avui mateix. Les desavinences entre els comissaris de la mostra i la direcció del museu, que considera “ofensiva” la peça de nom Not dressed for conquering, han conduït a aquesta situació insòlita en la història d'una institució que sempre s'ha caracteritzat per tenir una línia expositiva compromesa amb l'art polític.

La controvèrsia que ha generat l'actitud de Marí, que el sector qualifica unànimement de censura, és de grans proporcions. El director, però, assegura que es va veure “obligat” a descartar l'obra perquè “el missatge que transmet podria ser nociu per al Macba”. Marí ha subratllat que ha pres la decisió “amb total llibertat” i que en cap cas ha rebut instruccions ni ordres “de ningú”. Una decisió sorprenent si es té en compte, a més, que dimarts a la tarda es va celebrar una reunió de la comissió delegada del Macba i no es va tractar el tema, segons ha pogut saber aquest diari.

“He estat coherent amb la línia del museu. Aquesta obra atempta contra els seus valors”, exclama. El fet que ja s'hagi exposat anteriorment en un altre esdeveniment artístic, al Brasil, no es contradiu amb la seva determinació, considera. “Cada obra té un sentit segons el context”, indica. Marí només assumeix un error: “Que no vaig poder veure l'obra fins dilluns. Massa tard. Per això he reaccionat a l'últim moment, i em sap greu. Vaig intentar arribar a un pacte amb els comissaris, com he fet al llarg de la meva trajectòria, i mai sense cap problema, però no va ser possible.” Sense l'obra de la discòrdia, Marí hauria acceptat tirar endavant l'exposició. Però els comissaris s'hi van negar rotundament. El director del Macba admet que és una decisió “inaudita” en la història del Macba. Però no rectificarà.

L'exposició està coproduïda amb la Württemberg Kunstverein de Stuttgart –on sí que es presentarà la mostra, i ben aviat– i havia d'aplegar obres de 30 artistes internacionals estirant del fil del concepte del filòsof francès Jacques Derrida de la bèstia i el sobirà com a figures al·legòriques de la política que s'han de situar històricament més enllà de la llei: la bèstia, com a desconeixedora de la llei, i el sobirà, el poder del qual es defineix per la seva capacitat de suspendre el dret.

L'equip de comissaris està format per Hans D. Christ, Iris Dressler, Valentín Roma i Paul B. Preciado. Roma i Preciado són assessors del Macba des de fa una temporada. Trastocarà aquest daltabaix la seva relació amb el museu? “Espero que no l'afecti, però és evident que haurem de fer una reflexió profunda tots junts per treballar d'una altra manera”, ha matisat Marí. En un comunicat que va enviar a la nit l'equip curatorial, s'evidencien les fortíssimes discrepàncies amb el model de museu. Segons els comissaris, la supressió d'aquesta obra “revela el funcionament no democràtic d'una institució cultural pública”.

Roma ha emfasitzat a aquest mitjà que l'obra va generar un gran debat entre els comissaris i el museu: “La institució la va considerar ofensiva perquè hi apareix un antic sobirà [referint-se al rei Joan Carles].” “És una caricatura, una tradició que ve d'antic en el món de l'art, com, per exemple, les obres de William Hogarth. Però aquesta caricatura no és sobre un personatge concret, sinó que es refereix a un concepte públic, la monarquia, i en general, i per tant és susceptible de ser criticat, caricaturitzat i representat”, afegeix Roma. Per a més inri, fa notar que el rostre de Joan Carles es distingeix amb prou feines. “Si s'hagués exposat amb normalitat, molt poca gent s'hauria adonat que es tractava de l'exsobirà espanyol”, diu Roma.

La discutida obra és una escultura de grans dimensions, feta en paper maixé, que mostra un esperpèntic trio sexual: un gos pastor alemany penetra l'activista d'esquerres feminista boliviana Domitila Barrios de Chúngara, que al seu torn penetra el rei Joan Carles. El sobirà vomita flors. En el llit on es produeix l'escena es poden veure cascos de les SS. L'artista Ines Doujak defineix l'obra com “una representació visceral de les formes d'explotació, és un joc amb la subversió de les relacions de poder”.

La visió de l'obra es va prohibir als menors de 18 anys en la 31a edició de la Biennal de São Paulo de l'any passat, on es va exposar darrere d'una paret. Però en aquella ocasió la raó era el contingut sexual de la peça i no que hi aparegués un representant d'una monarquia europea.

Ni l'Ajuntament ni la Generalitat han volgut donar la seva opinió sobre aquest afer que de ben segur tindrà conseqüències. Ahir al vespre, just a l'hora en què s'havia d'haver inaugurat l'exposició, un centenar de persones es van concentrar davant del museu per protestar. Entre elles hi havia alguns dels artistes amb obra a la mostra, com ara Efrén Álvarez i Júlia Montilla, que no s'amagaven: “Estem en estat de xoc.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia