Llibres

novetat editorial

Una Barcelona del 2060, distòpica però optimista

La barcelonina Bea Cabezas presenta la seva cinquena novel·la, ‘La lliçó de piano’

Bea Cabe­zas (Bar­ce­lona, 1976) té for­mació de peri­o­dista i de cre­ació tea­tral. El 2008 va debu­tar en novel·la amb El mones­tir de les ombres. Ara pre­senta el seu cinquè títol, La lliçó de piano (Empúries).

La trama és coral, amb la Sara, de 17 anys, filla de casa bona que pareix una cri­a­tura en un pis aban­do­nat del Raval. L’Àlex, de la mateixa edat, dro­go­ad­dicte del barri, n’és el pare. El Pepe és un jar­di­ner que s’està que­dant cec i la seva dona, la Marga, és pro­fes­sora de piano. També hi ha la Glòria i l’Albert, pares de la Sara i amb un trauma recent en comú. I encara la Irene, que vol ser mare i no ho acon­se­gueix, com tan­tes altres dones. Tot això en una Bar­ce­lona distòpica, però tam­poc gaire, del 2060 i en els bar­ris Raval, Gràcia i Pedral­bes.

“L’inici va ser ima­gi­nar com farà de mare la meva filla. Tenint en compte que ara ja s’estan cri­ant envol­tats de tec­no­lo­gia i que amics amb fills de dis­set o divuit anys em deien: «Ens comu­ni­quem pel mòbil, però no ens veiem.» Com afec­tarà tot ple­gat una soci­e­tat que està apos­tant per la tec­no­lo­gia? És una eina ja des de l’escola, però no es pensa en la part ètica. La filo­so­fia no es valora a l’escola, ni estem ense­nyant a pen­sar als nos­tres fills”, opina l’autora.

“Vaig voler apli­car tot això a una situ­ació límit, en què una família pateix una pèrdua impor­tant, cosa que la tec­no­lo­gia no pot suplir. Neces­si­tes el con­tacte humà, par­lar. Ara ja estem una mica ali­e­nats, però d’aquí a 40 anys esta­rem molt pit­jor.”

Una de les crítiques de l’obra mos­tra com uns pares –rics, perquè hi ha encara més distància entre rics i pobres– no s’ado­nen de la des­a­pa­rició de la filla. “El 2060 segu­ra­ment serà més fàcil des­a­parèixer set­ma­nes o mesos i que l’entorn fami­liar ni se n’adoni, per la soci­e­tat indi­vi­du­a­lista que estem cre­ant, que té coses bones, però cal tor­nar a la vida col·lec­tiva. Crec que la super­vivència de l’ésser humà està en mans de tor­nar a fer soci­e­tat, fins i tot família”, afirma Bea Cabe­zas.

Sobre la trama, explica que s’ha vol­gut cen­trar “en els per­so­nat­ges i en les situ­a­ci­ons que viuen, no tant a recrear un món futur amb tots els detalls amb què ho podria haver fet”. “Vam dub­tar, amb l’edi­tor Jordi Rou­rera, però vam creure que era millor que em centrés en les rela­ci­ons huma­nes i no tant en l’ambi­en­tació”, afe­geix.

Per aquest motiu sobre­vola temes com ara el canvi climàtic, la intel·ligència arti­fi­cial i com serà el món dels tatu­at­ges, però sí que hi ha mas­ca­re­tes, la Sagrada Família ja enlles­tida i diver­sos ele­ments tec­nològics que en bona part ja són aquí: xips d’iden­ti­fi­cació a les ore­lles dels humans (ara s’aplica als gos­sos), un rellotge de con­trol i per comu­ni­car-se, ele­ments domòtics als habi­tat­ges sense que siguin de luxe, mas­co­tes vir­tu­als, cot­xes que van sols, ulls de recanvi i, un dels dolo­ro­sos, tea­tres amb actors en holo­grama...

És una novel·la lle­gi­dora perquè els capítols són curts, alter­nen per­so­nat­ges i tra­mes que es van entre­llaçant, i amb un per­cen­tatge altíssim de diàlegs, molt natu­rals. Per això Bea Cabe­zas té el pro­jecte de con­ver­tir-la en obra tea­tral.

El piano, ins­tru­ment que l’autora estima, té un pes impor­tant com a ele­ment d’equi­li­bri anímic. A més, l’obra té una intenció clara. “He vol­gut bus­car l’opti­misme per alguna banda perquè estem donant un mis­satge tan pes­si­mista a la gent jove –posem que de vint anys, que encara ho han de cons­truir tot– que no és estrany que alguns no vul­guin ni sor­tir de casa... Un mis­satge en la direcció que per molt mala­ment que puguin estar les coses, sem­pre es poden inten­tar can­viar, fins i tot en la situ­ació extrema en què es troba la Sara”, con­clou.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia