cultura

L'odissea “civilitzada” dels temporers, 30 anys després

El fotoperiodista gironí Jordi Mestre inaugura avui a la Casa de Cultura l'exposició ‘La verema dels 80'

Denuncia el desinterès institucional per preservar el seu arxiu de més de 300.000 fotos

El 1983, el fotògraf Jordi Mes­tre i Vergés i el redac­tor Xavier Martí i Ylla van fer un ampli repor­tatge sobre els cen­te­nars de tem­po­rers que sor­tien de l'estació de València cap a la verema al sud de França, a la zona de Besi­ers, que es va publi­car durant tres dies seguits a El Periódico, el diari en què Mes­tre (Girona, 1953) tre­ba­llava des del pri­mer número. Mes­tre i Martí van acom­pa­nyar els tem­po­rers des del seu poble d'ori­gen, men­tre famílies sen­ce­res afec­ta­des l'any ante­rior per la pan­ta­nada de Tous feien els tràmits i pre­pa­ra­ven les male­tes per viat­jar a França, en un tren bor­re­guer que, després de diver­ses para­des a Figue­res o a la fron­tera, tri­gava tot un dia a arri­bar al seu destí, on espe­rava una feina ben dura, de sol a sol.

Més de 30 anys després, Jordi Mes­tre inau­gura avui a les 19.30 h a la Casa de Cul­tura de Girona l'expo­sició La verema dels 80. Una emi­gració civi­lit­zada, for­mada per unes vui­tanta imat­ges d'aquell repor­tatge. Emi­gració civi­lit­zada? No ho veien així en aquell moment Mes­tre i Martí –autor dels tex­tos del catàleg–, que el 1983 con­si­de­ra­ven que esta­ven fent la crònica d'una emi­gració que pen­sa­ven “que pas­sa­ria aviat a la història”, perquè algun dia les per­so­nes viat­ja­rien en millors con­di­ci­ons per gua­nyar-se la vida dig­na­ment. Com diu Mes­tre en el mani­fest que obre l'expo­sició, supo­sa­ven que el que vivien “era un dels dar­rers ves­ti­gis d'un temps caduc que seria superat per una època en què els tre­ba­lla­dors viu­rien molt millor”. El temps no els ha donat la raó, al con­trari: “Més de trenta anys després, la situ­ació dels emi­grants que vénen a casa nos­tra és pit­jor que la dels de la cadena al coll i cap a Amèrica.” Els tem­po­rers que retrata La verema dels 80 “tre­ba­lla­ven dura­ment, però cobra­ven bé, amb el cor­res­po­nent con­tracte i asse­gu­rança”. No es pot dir que hàgim pro­gres­sat gaire.

L'expo­sició, que es pot visi­tar fins al 18 de desem­bre i té vocació iti­ne­rant, s'obre amb una pan­ta­lla en què es repro­du­ei­xen imat­ges d'altres tre­balls de Jordi Mes­tre, un fotògraf amb més de 40 anys de tra­jectòria pro­fes­si­o­nal que ara està a l'atur, perquè les reta­lla­des han afec­tat també els ins­ti­tuts uni­ver­si­ta­ris per als quals tre­ba­llava com a docu­men­ta­lista d'Ata­pu­erca i altres impor­tants jaci­ments arqueològics. Mes­tre, que també va ser cap de foto­gra­fia de l'Avui, té un arxiu de més de 300.000 foto­gra­fies, que no sem­bla interes­sar a cap ins­ti­tució cata­lana. “És un bé patri­mo­nial meu. Si el vull cre­mar a la plaça pública, ho faré, i si el vull ven­dre a Sala­manca, també. Una vegada, un alt fun­ci­o­nari molt ben pagat em va dir molt a prop d'aquí: «En 25 anys, jo no he pagat mai res a cap autor.» I ho deia ben orgullós, quan li hau­ria d'haver cai­gut la cara de ver­go­nya”, diu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia