Economia

Francesc Cabana

Quadern d’economia

Escanyant-nos a poc a poc

El par­tit de la final euro­pea de fut­bol serà el dar­rer par­tit que podrem veure per TV3. La tele­visió pública cata­lana no té diners i l’any que ve serà el torn del bas­quet, que surt a més bon preu. I pot­ser l’any següent veure’m l’apas­si­o­nant cam­pi­o­nat de Cata­lu­nya de petanca en el qual juga el Messi català d’aquest esport.

El govern espa­nyol ens està esca­nyant a poc a poc. Després de la bufe­tada que dona­ren els ale­manys al fals delicte de rebel·lió de Car­les Puig­de­mont i com­pa­nyia, han adop­tat una estratègia, igual­ment efec­tiva, però menys visi­ble des de fora, com l’exem­ple que he posat abans, ja que la tele­visió cata­lana no es veu des de la resta d’Europa. Han suspès els actes del cen­te­nari de Pom­peu Fabra, un nom que no diu res als polítics euro­peus. I així segui­ran. Han après la lliçó d’esca­nyar-nos a poc a poc.

No m’estra­nya­ria que el govern espa­nyol hagués nome­nat un res­pon­sa­ble d’aquesta política d’anar-nos esca­nyant, però a poc a poc, a poc a poc, que cobrís els dife­rents minis­te­ris, de manera que les mesu­res pre­ses no siguin soro­llo­ses ni escan­da­lo­ses, com van ser els empre­so­na­ments per rebel·lió o les acu­sa­ci­ons de ter­ro­risme a una noia que havia col·labo­rat a tallar una auto­pista. És clar que no poden dei­xar de donar espec­ta­cle amb una vin­tena llarga de poli­cies o guàrdies civils armats, acom­pa­nyats de gos­sos que van anar a dete­nir la men­ci­o­nada noia o a alguns dels dar­re­ra­ment detin­guts. Cal pre­ci­sar que els gos­sos no són dòber­mans sal­vat­ges, sinó gos­sos ense­nyats per olo­rar i tro­bar diners. De bit­llet de 500 euros no en van tro­bar ni un.

És l’hora, pot­ser, de recor­dar l’escrit del rei Felip V de l’any 1717, sobre l’apli­cació del Decreto de Nueva Planta, que demos­tra que el sis­tema que ens apli­quen té els seus anys. Repro­du­eixo la part que interessa de la Ins­trucción secreta de algu­nas cosas que deben tener pre­sente los cor­re­gi­do­res del Prin­ci­pado de Cataluña por el ejer­ci­cio de sus empleos: “Pondrá el cor­re­gi­dor el mayor cui­dado en intro­du­cir la len­gua cas­te­llana, a cuyo fin dará pro­vi­den­cias más tem­pla­das y disi­mu­la­das para que se note el efecto sin que se note el cui­dado.”

Les diferències estan en el fet que el rei és Felip VI i que el sis­tema s’aplica als qui pre­te­nen un estat propi. Alguna cosa hem gua­nyat en 300 anys.

El canvi de domi­cili de les grans empre­ses cata­la­nes ha donat resul­tat en les enti­tats finan­ce­res, per les raons que donava en un arti­cle ante­rior (22 de maig), que ningú m’ha refu­tat, i en alguna d’altra que depèn molt de l’orga­nit­zació i dels favors de l’Estat. Fins ara no és el cas de la inversió estran­gera, com expli­cava aquest diari fa uns dies.

De totes mane­res, i tal com deia en aquell mateix arti­cle, Cata­lu­nya neces­sita ali­ats. Ha atret l’atenció dels mit­jans de comu­ni­cació i de la mateixa població d’alguns països euro­peus, però els governs estan lli­gats pel Trac­tat de Lis­boa de la Unió Euro­pea, que exi­geix res­pecte a la Cons­ti­tució dels altres estats. El govern de Frau Merkel o de Mon­si­eur Macron no poden anar més enllà.

No obs­tant això, no penso can­viar de manera de pen­sar i de som­niar. Però si el govern espa­nyol s’entos­su­deix a esca­nyar-nos a poc a poc, feina nos­tra és anar esto­vant la part contrària, a poc a poc o ràpida­ment.

PE. He rebut la teva carta, Jordi, i l’he con­tes­tada. Que Déu us doni força!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia