Economia

Iberia tindrà sota control el 42% dels vols del Prat

La fusió de Vueling i Clickair, amb Iberia com a soci industrial de referència, farà que la companyia aèria de bandera espanyola controli gairebé el 42% del trànsit de l’aeroport de Barcelona, tant en nombre de passatgers com en operacions. Es pot tornar, doncs, a una situació de concentració que perjudiqui l’usuari. Tenint en compte les dades del darrer any, del juny del 2007 al maig del 2008, Iberia, incloent-hi la seva franquiciada Air Nostrum i Vueling (amb Clickair), va fer 144.923 operacions, el 41,9% dels 346.141 moviments d’enlairament i aterratge que es van registrar en aquest mateix període a l’aeroport pratenc. Respecte als passatgers, les quatre companyies emparades so-ta el paraigua d’Iberia van transportar 13.551.256 usuaris, el 41,34% de les prop de 33 milions de persones que van passar per les instal·lacions barcelonines en el darrer any.
Amb aquesta situació, les principals competidores a l’aeroport del Prat, Spanair i Air Europa, queden molt lluny d’aquestes xifres ja que la primera té una quota de mercat del 13,1% en operacions i del 13,3% en passatgers, mentre que la segona compta amb gairebé el 5% de les operacions i el 7,2% d’usuaris. No obstant això, és previsible que Iberia abandoni vols des del Prat, com ha fet en els últims anys.

Si se segueix aquesta tendència en benefici de la nova Vueling, aquesta es convertirà immediatament en la companyia líder de l’aeroport de Barcelona ja que, tenint en compte les dades dels cinc primers mesos d’aquest any, sumarà més del 26% de passatgers i més del 21% de les operacions.

Amb bons ulls
La fusió entre Vueling i Clickair està supeditada a l’opinió de les autoritats de defensa de la competència, ja que Iberia controlarà més del 40% de la nova companyia. De moment, des de la societat civil, econòmica i política catalana es veu amb bons ulls aquesta operació i no té res a veure amb les protestes que van sorgir quan es va anunciar l’interès d’Iberia per aconseguir el control de Spanair. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va valorar “positivament” l’acord entre les dues companyies catalanes “perquè seguiran apostant fort pel Prat”, tot i que va deixar la porta oberta a una reassignació de la terminal Sud “en funció de com quedi Spanair, les possibles aliances i com es reposicionin les companyies en relació amb el Prat”.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.