Economia

Desconcert als aeroports

Els afectats pel cas Spanair lamenten que el grup no els faciliti alternatives de vol

Les tarifes de rescat s'esgoten

El grup s'enfronta a multes de 9 milions

Les tarifesde rescat van dels 60 als 100 euros, sense taxes

Tant els que van haver de cancel·lar els seus plans com els afortunats que, avançant diners de la seva butxaca, van aconseguir recol·locar-se en vols d'altres companyies van lamentar ahir la falta d'informació i d'alternatives donades per Spanair. El cessament d'activitat de la companyia va deixar als aeroports centenars de reclamacions, moltes cares llargues, una intervenció policial a la terminal de Mallorca i una trentena de treballadors de la companyia aèria canalitzant la impotència en una improvisada concentració davant les oficines del grup. Malgrat tot, amb Spanair no es van viure moments dramàtics com els viscuts en anteriors crisis aèries, com ara la de la fallida d'Air Madrid, que fa més de tres anys va frustrar la tornada a casa per Nadal de milers d'immigrants.

Al Prat, com a la resta d'aeroports, es va viure una calma tensa. Això no només es va reflectir en els passatgers sinó també en la cara de circumstàncies dels empleats de Spanair, que ahir van treballar sabent que d'aquí a pocs dies estaran a l'atur. Els treballadors van ser els encarregats de donar la cara i recordar als passatgers que la companyia només els facilitaria fulls de reclamació i que havien de ser ells mateixos els que trobessin transport alternatiu. “Se'ns lliura un full de reclamacions i se'ns ve a dir que ens busquem la vida per aconseguir un altre vol, i què has de fer?, enfadar-te amb les tres noies que t'atenen? Però si s'han quedat sense feina”, va dir una jove gallega.

Els passatgers de 17 dels 27 vols de Spanair que havien de sortir ahir de l'aeroport del Prat van ser recol·locats en altres companyies. Spanair ha previst fer avui 222 vols, segons dades d'Aena, 82 dels quals des del Prat. En total, l'aerolínia va recol·locar 8.034 passatgers que tenien que volar entre ahir i demà, dilluns.

La nit abans, Spanair, Aena i els responsables d'Iberia a l'aeroport de Barcelona van dibuixar un pla de rescat dels passatgers afectats per la fallida de la línia aèria, tant pel que fa a bitllets per a altres companyies com per condicionar sales on s'hi poguessin estar mentre es procedia a la recol·locació –i així s'evitaven també escenes tenses–. Air Europa, Iberia i sobretot Vueling es van fer càrrec de la majoria dels passatgers afectats. Es van establir tres tarifes: de 60 a 100 euros, en funció del trajecte. Els afectats, però, es van queixar ahir que el preu no incloïa les taxes, que hi havia molt poques places disponibles –sobretot si es volia volar els propers dies– i que tant els telèfons de les companyies com els webs estaven saturats. Les anomenades tarifes de rescat estaran disponibles fins al 3 de febrer. Més endavant, tal com marca la legislació, Spanair haurà de retornar els diners dels bitllets venuts als afectats que presentin reclamacions. Fins a la tarda, segons les mateixes dades d'Aena, al Prat ja se n'havien fet 190. Aquesta xifra inclou tant les queixes tramitades a través de les seves oficines com les gestionades per l'Agència de Consum de la Generalitat. Aquí, cal afegir-hi les que ha recollit la mateixa companyia, que serien més de 600.

“Suspensió unilateral”

Ara, Spanair s'enfronta a una multa de fins a 9 milions d'euros. La ministra de Foment, Ana Pastor, va anunciar ahir que el govern espanyol ha obert un procediment sancionador contra el grup i els seus gestors per “suspensió unilateral” i abrupta de les operacions. Spanair ha pogut incórrer en dues infraccions considerades “molt greus” de la llei de seguretat aèria, sancionades amb una multa de fins a 4,5 milions d'euros cadascuna, a més de la retirada de la llicència per operar. Pastor va afirmar que no deixarà de treballar fins que “s'assumeixi tota la responsabilitat de qui incompleix les normes i qui trepitja els drets dels ciutadans”. Spanair va justificar la immediatesa de la decisió al·legant motius de seguretat i va recordar que el mateix procés s'ha viscut amb fallides d'altres grups.

El personal de terra també tem acomiadaments

Els treballadors de terra de Spanair, que pertanyen a l'empresa Newco, no van deixar ahir de treballar tot i que corrien rumors que dilluns o dimarts vinent “es presentarà un ERO que afectarà el 55% de la plantilla al Prat i tota la que hi ha repartida per altres aeroports de l'Estat espanyol”, segons va explicar un dels treballadors, que va voler preservar l'anonimat. Newco, que està en suspensió de pagaments, tenia Spanair com a principal client, tot i que també opera amb vols de companyies més petites, com TAP.

Mas diu que no podia continuar el “pou sense fons”

El president de la Generalitat, Artur Mas, va sostenir ahir que el govern ha fet “tot el que ha pogut per salvar” Spanair, però que en un moment d'ajustos pressupostaris com l'actual, no es podien continuar fent aportacions a un “pou sense fons”.

Les agències recorden els drets dels passatgers

Les agències de viatges van recordar ahir que la companyia aèria està obligada legalment a atendre els usuaris perjudicats i garantir-ne l'assistència, el reemborsament del bitllet o transport alternatiu, la informació i la compensació econòmica si escau.

Per als viatgers que hagin comprat el bitllet a través d'una agència, el reemborsament depèn de la data de compra. En el cas dels bitllets que ja s'hagin liquidat a la companyia, Spanair els ha de reemborsar després d'haver-ne rebut l'import.

El comitè vol l'ajuda de la Generalitat

El sindicat majoritari al comitè d'empresa de Spanair al Prat, la USOC, va exigir ahir a l'administració que actuï per “minimitzar els efectes laborals de la situació”. A l'empresa li demana que faci públic quin és “el full de ruta previst per afrontar l'actual situació”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.