Condemnats a vendre quan no toca
La Generalitat ha de quadrar uns comptes per a 2013 amb un sostre de dèficit del 0,7%, que deixa molt poc marge de maniobra al govern.
venda d'oficines
s'ha compensat amb les concessions
marxa la venda
de la incineradora
de Constantí
Sense marge de maniobra. Així està la Generalitat per quadrar els pressupostos per a 2013. El mateix conseller d'Economia, Andreu Mas-Colell, ja ho advertia fa uns dies. Si l'Estat no flexibilitza l'objectiu de dèficit -fixat ara com ara al 0,7% del PIB- el govern català es veurà abocat a confeccionar uns comptes “monstruosos”. De moment, i en espera de veure si finalment l'Estat trasllada a les comunitats autònomes el marge que li ha concedit al seu torn Brussel·les, l'executiu ja ha avançat una nova retallada salarial als treballadors públics amb l'eliminació d'una paga extra, però aquesta pot ser només la punta d'una llança que podria rondar els 3,000 milions d'euros en noves retallades.
Més enllà de reduir despeses el marge de maniobra de la Generalitat és limitat. En el capítol d'ingressos, la via fiscal està pràcticament esgotada. El govern de CiU ja ha elevat la pressió fiscal fins al màxim, i difícilment es poden plantejar noves mesures en aquest sentit, i més encara quan Madrid s'ha encarregat de tirar per terra algunes de les iniciatives aprovades per l'executiu català via Tribunal Constitucional. En aquest context sembla que una de les poques opcions que li queden a la Generalitat és fer caixa amb la venda d'actius i les privatitzacions.
Els pressupostos de 2012 incorporaven una partida de 888 milions d'euros en concepte de venda d'actius, bàsicament edificis d'oficines. Però segons les xifres provisionals de liquidació dels comptes de 2012 la col·locació d'edificis al mercat només va anotar ingressos per valor de 18 milions d'euros, una xifra que arribaria als 69 milions d'euros si es té en compte la venda de l'edifici de Territori i Sostenibilitat propietat d'Eecat (Equipaments i Edificis de Catalunya), antiga ICF Equipaments, que al setembre es va fusionar amb l'antiga Gisa, i que es va materialitzar ara fa un any. En qualsevol cas, un mal resultat que la Generalitat va poder compensar amb els 1.343 milions d'euros addicionals d'ingressos provinents de la venda in extremis de les concessions de Tabasa -explotadora del túnel de Vallvidrera- i Túnel del Cadí així com la privatització de la gestió d'Aigües Ter Llobregat (ATLL), que es van tancar abans de finals d'any precisament per poder comptabilitzar-les en el dèficit de l'any. Això, és clar, sempre i quan la polèmica adjudicació a Acciona no acabi fent marxa enrere per defectes de forma, que suposaria sens dubte un cop molt dur per a la comptabilitat de la Generalitat.
En el cas dels edificis d'oficines el govern intenta temptar el mercat amb operacions individuals després del fracàs en el intent per vendre dos grans lots -en total 26 edificis- a operadors internacionals. Als 69 milions d'euros anotats l'any passat la Generalitat ha sumat aquest febrer els prop de 25 milions d'euros aconseguits amb la venda de la seu de l'Agència Tributària de Catalunya al carrer Fontanella de Barcelona. L'ha comprat la societat Ziscal Inversiones 2012, a través de la societat holandesa Benetach Investment BV.
CONTINUÏTAT.
Com reconeix el degà del Col·legi d'Economistes de Catalunya, Joan B. Casas, “no hi ha marge per altres vies alternatives d'ingressos extres perquè la Generalitat també té tancada la via de l'endeutament”.
Aquesta urgència marca que es tanquin operacions que no resulten gaire rendibles des del punt de vista de guany d'eficiència. “En autopistes són privatitzacions que a llarg termini perjudiquen el consumidor perquè tendeixen a ser inflacionistes amb el preu del servei, perquè els operadors privats no solen aconseguir reduir els costos molt més del que ho pot fer l'administració pública”, destaca el professor de política econòmica de la Universitat de Barcelona Daniel Albalate. Com a contrapartida, diu el professor de la UB, l'“usuari de serveis públics hi pot sortir guanyant si els cànons que ingressa el govern amb la privatització d'aquestes infraestructures eviten fer noves retallades”. El director del Centre de Recerca en el sector Públic-Privat de l'IESE (el PPSRC en les seves sigles en anglès), Lluís Torrens, destaca que “amb aquestes privatitzacions obtens un ingrés immediat però deixes de percebre els ingressos corrents que suposen els peatges”. Un dilema que també es presenta en l'estratègia de venda d'edificis d'oficines, ja que com apunta Torrens “el mercat està exigint unes rendibilitats del 8% i això vol dir que com a llogater la Generalitat haurà d'afrontar unes despeses futures importants i per tant des del punt de vista financer tampoc no és una gran jugada més enllà de la necessitat de tenir un ingrés immediat”. L'equilibri és complicat però, com destaca el professor de teoria econòmica de la UB Gonzalo Bernardos, en l'equació “la ideologia també hi juga un paper important perquè al final al govern de CiU li pesa l'argument que tot el que és privat funciona millor”. Per a Bernardos resulta un contrasentit “privatitzar allò que és rendible i quedar-nos amb allò que no ho és”. I és clar, arribats a aquest punt, la pregunta és què més li queda al govern per posar a la venda i captar l'interès del mercat. “La Generalitat no té titularitat sobre tantes infraestructures, les més interessants estan sota el paraigua de l'Estat, en autopistes ja no queda marge i posats a especular tan sols quedaria la carta dels FGC”, diu Albalate.
A la Generalitat també li agradaria poder prescindir del seu paper com a accionista en bona part de les estacions d'esquí del país (Vallter 2000, Portainé, Espot, Vall de Núria i la Molina), però aquí ho té bastant més complicat. De fet la darrera incorporació a la llista de propietats, Vallter 2000, va generar una inversió de 2,4 milions d'euros l'octubre passat, justament quan la Generalitat corria per tancar operacions de venda que ajudessin a eixugar el dèficit. La necessitat de garantir la supervivència d'aquestes instal·lacions com a punt d'equilibri territorial no posen gaire fàcil l'objectiu de desinvertir de l'executiu català.
Una altra opció que la mateixa Generalitat ha posat sobre la taula ha estat la venda d'edificis d'equipaments, com ara comissaries, hospitals o fins i tot presons. Ara bé, si el govern no és capaç de trobar compradors per als seus edificis d'oficines, en trobarà per als edificis d'equipaments? D'entrada l'operació no sembla senzilla i tot i que oficialment la Generalitat no ha tancat la porta a aquesta opció a la pràctica la iniciativa ha quedat frenada de moment.
El que ja està en marxa és la privatització de la incineradora de residus de Constantí, al Tarragonès, i de moment l'operació es presenta més concorreguda que les que s'han tancat en els darrers mesos ja que vuit empreses han mostrat el seu interès per una venda que el govern català espera tancar al voltant dels 42 milions d'euros (als quals caldrà descomptar, però, 7 milions que el govern està avançant en concepte d'indemnització). La xifra, molt més modesta que en els casos d'ATLL i de Tabasa-Cadí, permet que hi hagi una major concurrència perquè al cap i a la fi en aquests processos hi juga un paper destacat la capacitat inversora dels compradors. I en el context actual aquesta no està precisament pels núvols. Tant en la venda de Tabasa i Túnel del Cadí com en la d'ATLL els dos compradors -Abertis i Acciona respectivament- han hagut d'acudir als mercats internacionals a la recerca d'un soci financer que, a més, en els dos casos ha acabat sent el banc brasiler BTG Pactual.
Amb tot això, el conseller d'Economia espera senyals del Ministeri d'Hisenda que hi haurà major marge de maniobra per a aquest 2013. De moment, però, el seu titular, Cristóbal Montoro, no afluixa la pressió i segons les dades presentades aquest dijous Catalunya es va situar el 2012 en el grup de cinc comunitats que van tancar amb un dèficit per sobre de l'objectiu fixat de l'1,5% (concretament de l'1,96%). Aleshores, s'obre el debat sobre si el govern podria avançar també en la privatització en la gestió de serveis públics com a via d'ingressos. Després de l'activació d'algunes alarmes al sector sanitari (vegeu pàgina 4) els experts veuen aquest camí amb bastants més obstacles que la simple venda d'actius. Seria traspassar una nova frontera.
Jugar la carta fàcil
“Les privatitzacions i les vendes d'actius realment han de ser l'última de les opcions, abans caldria explorar totes les vies que ajudarien a reduir dèficit, com la simplificació administrativa o les mesures de reactivació”, destaca el catedràtic de la UPF Oriol Amat. Hi ha iniciatives, explica Amat, que no suposen una despesa per a la caixa pública. “Per exemple a França el govern ha proposat a les empreses concessionàries d'autopistes ajornaments en les concessions a canvi de fer obres de millora, amb la qual cosa es genera ocupació i activitat econòmica.” Per al professor de l'Iese Lluís Torrens, la via a seguir també hauria de ser implicar el sector privat en inversions. “Per exemple les empreses energètiques podrien assumir la inversió per aplicar el pla d'eficiència energètica de la Generalitat i el govern pagaria en base a l'estalvi energètic generat als seus edificis”, explica.
També hi ha consens entre els experts a destacar que el que realment podria reduir dèficit seria la reorganització de l'administració pública. La Generalitat té en marxa un pla en aquest sentit però podria quedar-se a mig camí. “Ara es necessiten estructures d'estat i amb aquest argument es podran mantenir estructures ineficients”, apunta el catedràtic de la UB Gonzalo Bernardos.