Economia

La justícia investiga per frau l'exconseller delegat de VW

La fiscalia obre diligències contra el dimissionari Martin Winterkorn

Una part dels caps de recerca del fabricant d'automòbils són rellevats del seu càrrec

El grup va rebre avisos pel cas des del 2011

L'escàndol pels motors dièsel tru­cats de Volkswa­gen (VW) podria deri­var en una purga dels res­pon­sa­bles de la com­pa­nyia, tant per part del mateix grup com de la justícia ale­ma­nya. De moment, ahir la fis­ca­lia de Bruns­vic –pro­pera a Wolfs­burg, on VW té la seu cor­po­ra­tiva– va anun­ciar que obria inves­ti­ga­ci­ons per frau con­tra l'excon­se­ller dele­gat del fabri­cant d'automòbils Mar­tin Win­terkorn, que va pre­sen­tar la seva dimissió la set­mana pas­sada.

En paral·lel, mit­jans ale­manys afir­ma­ven que s'havia relle­vat dels seus càrrecs els res­pon­sa­bles de recerca i desen­vo­lu­pa­ment d'Audi, VW i Porsche –Ulrich Hacken­berg, Heinz-Jacob Neus­ser i Wolf­gang Hatz, res­pec­ti­va­ment–. Hi ha més de dos mili­ons de cot­xes d'Audi, la marca de gamma alta dins del grup, afec­tats per l'escàndol, a més d'un altre milió de la filial txeca Skoda. Fins ara no hi ha una llista com­pleta que espe­ci­fi­qui on han anat a parar els onze mili­ons de cot­xes d'aques­tes carac­terísti­ques apa­rent­ment afec­tats pel cas. Les infor­ma­ci­ons que es van difo­nent tenen més aviat aire de tren­ca­clos­ques.

Per part de Skoda, s'ha infor­mat que hi ha 1,2 mili­ons de vehi­cles sota sos­pita, però no a quin mer­cat ni a quina regió s'han venut, perquè encara no s'ha pogut esbri­nar. Audi diu que en té iden­ti­fi­cats 2,1 mili­ons –dels tipus A1, A3, A4 i A6, a més dels espor­tius TT i els tot ter­reny Q3 i Q5–, dels quals uns 577.000 esta­rien rodant per Ale­ma­nya.

L'acció de la fis­ca­lia té com a objec­tiu “acla­rir les res­pon­sa­bi­li­tats” dins del grup i s'adreça cap a Mar­tin Win­terkorn, l'antic pri­mer exe­cu­tiu de l'empresa, que va dimi­tir dies després que sortís a la llum la mani­pu­lació de motors dièsel a gran escala per ama­gar-ne les emis­si­ons con­ta­mi­nants reals.

Denúncies

Res no fa pen­sar que, amb la dimissió del pre­si­dent, s'hagi acon­se­guit con­tro­lar el tsu­nami en el sec­tor pro­vo­cat per aques­tes reve­la­ci­ons. La fis­ca­lia ale­ma­nya ha acti­vat les seves acci­ons, com a res­posta a les nom­bro­ses denúncies pre­sen­ta­des con­tra VW i con­tra el seu fins ara màxim res­pon­sa­ble. El set­ma­nari Der Spi­e­gel adver­tia ahir, en un arti­cle d'opinió, que per molt espec­ta­cu­lars que puguin sem­blar les inves­ti­ga­ci­ons con­tra Win­terkorn, els efec­tes reals seran pre­vi­si­ble­ment min­sos. La justícia ale­ma­nya té poc marge d'actu­ació con­tra els delic­tes d'aques­tes carac­terísti­ques, expli­cava la publi­cació ale­ma­nya.

Els danys pro­vo­cats, en canvi, poden ser immen­sos. Segons la pri­mera cadena de la tele­visió ale­ma­nya, ARD, les acci­ons de VW –amb dotze mar­ques, cent fàbri­ques i una plan­ti­lla de 600.000 tre­ba­lla­dors arreu del món– han per­dut arran de l'escàndol més d'un 30% del seu valor. I, enmig de tot ple­gat, l'edició domi­ni­cal del diari Frank­fur­ter All­ge­meine, con­si­de­rat un refe­rent de la premsa seri­osa ale­ma­nya, afir­mava que VW havia rebut ja el 2011 impor­tants advertències sobre el tru­catge a gran escala d'aquests motors dièsel, però que els seus res­pon­sa­bles no hi van saber reac­ci­o­nar com reque­ria el cas.

LES XIFRES

2,1
milions
d'automòbils de la marca Audi podrien tenir el motor trucat per minimitzar les emissions.
1,2
milions
de cotxes de la marca Skoda estan sota sospita per modificacions en el motor dièsel.

La UGT veu “deplorable” que l'Estat reclami els ajuts

El sindicat UGT de Catalunya, amb majoria al comitè d'empresa de Seat, exigeix al govern espanyol que rectifiqui i que deixi d'exigir a la companyia automobilística la devolució de les ajudes rebudes en concepte de vehicle eficient per aquells cotxes venuts i afectats pel frau de les emissions de gas com va declarar el ministre José Manuel Soria dissabte passat. El sindicat considera “deplorable” l'actitud del govern espanyol i diu que, en lloc de fer costat a l'empresa i als treballadors, “centra els seus esforços a agreujar la crisi encara més i, d'aquesta manera, posa en risc milers de llocs de treball a Catalunya”.

Accions per sota dels 100 euros per primer cop en anys

Les accions de VW van caure ahir un 7,46%, malgrat el nomenament de Matthias Müller com a president executiu. Els títols van tancar la sessió a la borsa de Frankfurt pagant-se a 99,3 euros, 8 euros menys que divendres passat. A més, és la primera vegada en quatre anys que l'acció cotitza per sota dels 100 euros.

Reunió de ministres de la UE dijous per debatre l'afer

Els ministres d'Indústria de la Unió Europea (UE) debatran demà passat l'escàndol de Volkswagen en el marc del consell de competitivitat. L'executiu comunitari ha convidat els estats membres a fer “les investigacions necessàries a escala nacional” per tal de poder identificar el nombre de vehicles certificats a la UE que estaven equipats amb dispositius falsejats i prohibits per la UE.

El comissari europeu d'Afers Econòmics, Pierre Moscovici, va reconèixer ahir que l'escàndol a l'entorn de Volkswagen ha suscitat dubtes de credibilitat més enllà de l'empresa, a banda d'un “clar dany” d'imatge.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia