Recuperar l'esplendor en un nou escenari
Dakar 2009
Una desfilada pel centre de Buenos Aires dels 522 vehicles participants -227 motos, 183 cotxes, 84 camions i 28 quads- va servir aquest divendres per donar el tret de sortida al Dakar 2009. El raid de raids, que arrenca aquest dissabte, torna després d'un any d'absència i substituint l'Àfrica per Sud-amèrica (Argentina i Xile), en una edició en què la participació catalana serà de prop de quaranta pilots i copilots, repartits en una vintena de màquines. I un any més, Marc Coma (KTM) i Nani Roma (Mitsubishi), de l'equip Repsol, estan entre els favorits a la victòria, mentre que Isidre Esteve debuta en cotxes.
Haver de renunciar al seu emplaçament natural a causa de la convulsa situació política del continent africà va ser un cop dur per a la mítica prova i de segur que a més d'un li va passar pel cap que l'aventura ideada fa trenta anys per Thierry Sabine podia haver arribat a la fi. Però dotze mesos després de la decepció d'haver hagut de suspendre la cursa de l'any passat, el Dakar torna ara amb força renovada i intentant preservar la seva essència. Per això, l'organització ha treballat en un recorregut que juga amb la varietat del territori -des del desert a la muntanya i l'alta muntanya, passant per les planures i la costa- i no estalvia duresa.
Recorregut ambiciós
"És veritat que molts pilots seguim mirant de reüll cap a l'Àfrica i confiem que la cursa torni allà en el futur, perquè això voldria dir, entre altres coses, que s'han solucionat uns problemes que actualment fan que competir en aquest continent no sigui la situació més idònia, però deixant això de banda estic plenament convençut que el Dakar sud-americà serà una gran cursa i reunirà tots els ingredients que li calen a una cursa com aquesta: aventura, duresa, desert...", va explicar Coma fa unes setmanes, durant la presentació dels equips Repsol. En aquest sentit, el d'Avià, guanyador en motos el 2006, tenia ben clar que l'altura i la calor seran dos factors importants: "Potser no seran del tot decisius, però sí que caldrà tenir-los molt en compte. S'ha de pensar que a l'Àfrica gairebé no hi havia altura i aquí arribarem a pujar fins a 4.700 metres [a l'onzena etapa, a tres del final]; allà només hi havia tres o quatre dies de molta calor i ara anem a un continent on és estiu i des del primer moment hi trobarem temperatures força elevades".
Així les coses, els motors que divendres van començar a deixar-se sentir per la capital argentina ja no emmudiran fins al pròxim dia 18, amb l'excepció de l'única jornada de descans, el dissabte 10, just en entrar en territori xilè (Valparaíso). Al davant, als pilots els queden 9.500 km de patiments i satisfaccions.