MOTOR / GRAN PREMI DE FORMULA 1 AL CIRCUIT DE CATALUNYA

Temps d'heroïcitats

La F-1 romàntica i pròxima dels anys seixanta i setanta s'ha transformat en un fenomen de masses en què l'esport ha passat a ser un component més d'aquesta mena d'aparador de vanitats

Si en determinades pel·lícules el guionista fa constar que qualsevol similitud amb la realitat és pura coincidència, el mateix es podria dir de l'actual fórmula 1 comparada amb la de fa 30 o 40 anys. I no només pel que fa als cotxes i el reglament –això és obvi–, sinó globalment. L'única excepció podria ser la passió dels que hi estan implicats (pilots, mecànics i alguns –no tots– caps d'equip). En línies generals, la fórmula 1 ha passat de ser un dels espectacles suprems reservats als autèntics aficionats a l'automobilisme a un fenomen de masses. I, és clar, això és negoci i, com a tal, dóna ales a Bernie Ecclestone per volar cada cop més amunt. I en conseqüència, l'estereotip d'exclusivitat que sempre havia distingit el Gran Premi de Mònaco s'ha anat expandint a la majoria dels circuits actuals.

Més que jutjar si això és bo o dolent, la situació actual invita a fer un cop d'ull a èpoques anteriors, comptant amb la imprescindible complicitat dels que les havien viscut. Remuntem-nos, per una qüestió de proximitat geogràfica, als quatre grans premis que entre els anys 1969 i 1975 es van disputar al circuit de Montjuïc i posem-nos en la pell d'aquells vailets que allà tenien l'oportunitat d'extasiar-se veient al natural els cotxes i pilots que normalment només podien veure en les revistes (la F-1 pràcticament no tenia lloc en aquella televisió en blanc i negre).

Inconformistes.

Hi havia, però, qui amb això no en feia prou i anhelava viure moments místics de més proximitat amb els seus herois. En aquest cas, les tanques vegetals que delimitaven diferents zones del pàdoc (on només hi havia els monoplaces, uns senzills camió-taller, els pilots, alguns mecànics i no gaire ningú més) suposaven una invitació irresistible a colar-se dins la zona prohibida. I l'ingeni per proveir-se d'alguna acreditació o quelcom similar que ajudés a evitar una humiliació –i un disgust– en forma de reprimenda i simultània expulsió del paradís, feia la resta. De fet, en aquella època en què les fotocopiadores no eren cap meravella i els escàners i el Photoshop, quelcom inimaginable, unes senzilles identificacions en cartolina, que com a molt duien grapada una foto de l'acreditat i l'estampació d'un segell de goma, obrien la majoria de portes. Les dificultats van pujar un esglaó quan l'any 1975 el pàdoc va ser traslladat dins l'Estadi Olímpic, però, amb l'experiència acumulada en diferents curses i la lliçó perfectament apresa, eren ja ben poques les barreres impossibles de superar.

Microxips.

En els 16 anys de parèntesi entre l'últim gran premi de F-1 a Montjuïc i el primer al Circuit de Catalunya les coses havien canviat radicalment. Els que professionalment s'havien mantingut vinculats a la fórmula 1 havien anat assumint progressivament la transformació. Per al gran públic, però, el pas del temps els representaria el punt i final al que havien conegut. Aquella fórmula 1 romàntica i pròxima s'havia transformat en un distant aparador de vanitats, on cada vegada més tot està regulat i mil·limetrat, si no prohibit. Ara no hi ha cap possibilitat que ningú es fiqui allà on no li correspon, per més passió que hi posi.

Els microxips inclosos en els diferents tipus d'acreditacions i les portes que no s'obren si el senyal que rep el sensor lector no és el correcte tenen un efecte letal per als que aspiren a més del que algú ha decidit que els correspon. Diuen que és el progrés. Afortunadament per a ells, aquells vailets dels anys setanta ja estan de tornada i ningú, per més regles ni microxips que hi hagi, els podrà privar mai més dels privilegis que es van saber buscar. Sí, eren altres temps i tots ells estan encantats i orgullosos d'haver-los viscut.


Unes senzilles identificacions en cartolina, que com a molt duien grapada una foto de l'acreditat i l'estampació d'un segell de goma, obrien moltes portes



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.