Opinió

Keep calm

Era ahir

Qui atorga existències, altera vides, i acaba conformant els mapes?

Explica Ste­fan Zweig a les seves acla­ma­des memòries d’un euro­peu: el món d’ahir, després de la pri­mera guerra mun­dial, Àustria, aquell país creat arti­fi­ci­al­ment pels estats vic­to­ri­o­sos no podia exis­tir inde­pen­dent ni tam­poc volia exis­tir inde­pen­dent. Diu Zweig que “per pri­mera vegada a la història es va donar el cas para­do­xal que un país es veiés obli­gat a accep­tar una inde­pendència que rebut­java amb porfídia”. Men­tre que Àustria es volia tor­nar a unir als estats veïns d’abans o amb Ale­ma­nya, aquests no en volien saber res d’una Àustria empo­brida, sense farina, ni pa, ni carbó, ni petroli, i perquè tenien por que tor­nes­sin els Habs­burg. I d’altra banda els ali­ats havien pro­hi­bit l’annexió a l’Ale­ma­nya vençuda. De manera que a un país que no volia exis­tir: la República aus­tro­a­le­ma­nya se li orde­nava: “Has d’exis­tir!”

El pas dels anys, amb una guerra afe­gida més, i de nou amb aquell tros­se­ja­ment i vigilància ali­ada que recull Gra­ham Green a El ter­cer home ver­si­o­nada al cine, amb aque­lla tonada que se’t clava al cer­vell ni que no vul­guis. Aque­lla Viena que havia donat a començaments de segle XX tota una explosió d’idees en arts, política i pen­sa­ment, que el pro­fes­sor de Prin­ce­ton Carl E. Schorske sis­te­ma­titza a un assaig de títol La Viena de fin de siglo. Un tren­ca­clos­ques on hi ha Freud, Klimt, Otto Wag­ner, o Schönberg, i on l’art busca sor­ti­des quan l’espe­rit euro­peu no ofe­reix uto­pies satis­factòries. Aque­lla altra Viena del segle XVIII con­nec­tada amb la Bar­ce­lona on l’empe­ra­driu Eli­sa­bet Cris­tina es va casar amb Car­les III a Santa Maria del Mar. De fet ja s’havien casat per poders a Àustria però el 1708 es va tras­lla­dar pri­mer a Mataró per final­ment fer entrada tri­om­fal i cerimònia a l’agost a Bar­ce­lona. A la seva tomba hi ha una escena del port de Bar­ce­lona amb aque­lles estam­pes que ens reme­ten al 1714. Ho veig a Ins­ta­gram, i tinc ganes d’anar-hi.

Les bat­ze­ga­des de l’ahir, la mirada enrere pot fer salts i talls molt diver­sos. De quina manera ens ajuda fer aquest salt per inter­pre­tar el pre­sent? Quina és l’òptica adi­ent? Qui ens ho explica? Amb quin mitjà: lli­bres, cine, art, xar­xes? Quina és la lliçó del pas­sat? Hi ha volun­tats, errors, acci­dents, direc­ci­ons, qui atorga existències, altera vides, i acaba con­for­mant els mapes?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia