Suport a la internacionalització
Les exportacions catalanes han estat durant dècades un dels motors de creixement econòmic del país. Tanmateix, les dades més recents apunten a una caiguda, fet que demana accions decidides per evitar la pèrdua de la força exportadora. El 2024 les vendes de productes industrials a l’estranger mostren disminucions d’un 5,2%.
Aquesta tendència a la baixa està emmarcada en un context global marcat per la transformació de les cadenes de valor, l’augment dels costos logístics, el creixement de polítiques proteccionistes i la reorientació estratègica cap a la producció interna en moltes regions del món. La globalització no s’ha acabat, en té per a estona, però sí que està transformant-se. Així que Catalunya, com altres territoris exportadors d’Europa, ha de fer front a una realitat en què el model de comerç tradicional basat en l’expansió contínua ja no és sostenible. No queda cap altra alternativa que canviar l’estratègia i optar per la diversificació i la innovació. Algunes empreses ja estan dirigint els seus esforços cap a sectors com la salut i els serveis industrials, per no dependre d’un únic mercat. Així, doncs, intensificar el suport a la internacionalització de les empreses catalanes i especialment d’aquelles que tenen menys recursos es fa necessari. Això inclou fomentar la multilocalització, és a dir, que les empreses puguin obrir filials als mercats on tenen els seus clients principals, per poder així estalviar costos logístics i superar barreres aranzelàries. No obstant això, exigeix inversions considerables, fet que dificulta que hi puguin accedir les pimes. Aquí és on l’administració ha d’intervenir, facilitant l’accés al finançament i ampliant els ajuts per a la implantació a l’exterior a qui més ho necessita. En segon lloc, la innovació tecnològica i la transformació digital tornen a ser clau.
La digitalització ha permès a moltes petites empreses competir en sectors on abans dominaven grans corporacions. En vista d’això, Catalunya ha de promoure l’adaptació tecnològica de les seves indústries i aprofitar les oportunitats que ofereixen les tecnologies disruptives.