Keep calm
Granotes cruixents
Hi ha un esquetx de Monty Python en què dos funcionaris entren en una botiga de llaminadures, encuriosits per uns caramels que es diuen “granotes cruixents”. El propietari de la botiga els explica que per fabricar-los només es fan servir “les granotes petites més fines, collides directament de la rosada, netejades amb aigua de deu de la més alta qualitat, matada lleugerament i coberta amb xocolata suïssa triplement cremosa”. (Un dels funcionaris pregunta per què no se’n treuen els ossos, de les granotes, i el propietari respon: “Doncs en aquest cas no serien cruixents, oi?”). Tot seguit resulta que els funcionaris treballen per a l’Agència Nacional de Consum i conclouen que tot i que el de la botiga qualifiqui les seves granotes cruixents de llaminadures, no són pas llaminadures de debò, i per tant haurà de pagar una multa. Fa poc, aquest diari va informar que l’Agència Catalana de Consum vol imposar una multa a Renfe a causa d’una manca total de trens a la línia R2 Sud durant 19 dies, al maig. A altres punts de la xarxa de rodalies, s’ha descobert que no es donava informació en casos d’avaries, que es venien bitllets per a trens cancel·lats i que entre el setembre del 2022 i l’agost del 2023 va haver-hi un total de 295 incidències tècniques. Jo mateix recordo un viatge de Badalona a Barcelona que va durar més de dues hores; o un canvi de trens al mig d’enlloc en què gent amb crosses va haver de travessar les vies sense cap mena d’assistència oficial. Viquipèdia insisteix que la Renfe operadora (que depèn de l’Estat) es dedica al “transport de passatgers” i que Adif (que depèn del mateix Estat) “gestiona les infraestructures”. Però la impressió que ambdues empreses donen és la d’embolicar la seva xarxa ferroviària atrotinada amb l’equivalent publicitari de xocolata suïssa, mentre que la veritat és que no és gaire més dinàmica que una granota morta gens cruixent.