DE SET EN SET
Credibilitat
La credibilitat s'aconsegueix sobre la base d'acompanyar les paraules amb els fets que s'encaminen cap a l'execució que s'ha verbalitzat. Aquest n'és l'eix principal. Per tant, sempre has de pensar que tot el que prometis suposa un compromís. “A sants i minyons no els prometis si no els dons”, em deien de petit. Un dels grans temors que, per experiència moltes vegades s'ha acabat convertint en certesa, tenen els electors és precisament que els polítics en els quals han confiat abans de dipositar el vot no siguin, en tot o en part, conseqüents. I quan això passa, per un efecte d'acció i reacció, la ciutadania moltes vegades ja deixa d'escoltar les promeses electorals d'uns i altres i no posa la mirada en el futur ni en els interessos que afavoreixen més el conjunt de la societat, sinó que només pensa a penalitzar qui no ha fet el que havia anunciat. O sigui, apliquem el factor corrector a posteriori i, el que sembla més imprudent, sense sospesar quins dels programes que ens presenten tenen en compte la combinació de tres factors importants: que les propostes tinguin coherència, que mantinguin l'essència de la ideologia del partit que les presenta i que siguin realistes, que es puguin aplicar prenent com a base el context socioeconòmic en què ens trobem immersos. Per tant, nosaltres som els primers que hem de demostrar que no volem que ens aixequin la camisa, i la millor manera de fer-ho és no premiar qui ens atabala amb promeses efectistes, oportunistes, populistes o que busquen el rendiment a curt termini. Sempre serà més efectiu i més sensat aplicar el factor corrector abans que després.