Cor agre
La música no es toca
Carles Ribera / [email protected]
a notícia ha passat amb sordina però la liquidació de l'ensenyament musical a primària perpetrada pel ministre Wert és un risc, que a Catalunya sembla neutralitzat per la fermesa i seny de la consellera Rigau però que a la comunitat madrilenya ja és un fet. Un cas que demostra que el problema de la planificació educativa d'aquesta colla d'indocumentats no és pas que estigui basat en criteris d'utilitat, sinó que, això és pitjor, els criteris d'utilitat considerin que la música no és important en termes de productivitat.
La meva etapa d'escolar vaig superar-la amb força diligència tot i que la recordo com una experiència força tediosa. Amb l'excepció de l'hora de música. Segurament hi va contribuir un mestre com Carles Bernús, que va saber inculcar en els seus alumnes l'amor per aquesta disciplina com a eina formativa integral. Sigui com sigui, aquesta assignatura en risc d'extinció als programes escolars no només ajuda a saber música sinó que, sobretot, és un pou de recursos que reforcen altres aspectes de l'aprenentatge. Llegir música, per exemple, familiaritza amb una altra manera de llegir, com també passa amb les matemàtiques o la química, la qual cosa repercuteix en una obertura del cervell cap a altres formes de coneixement. Aprendre solfa també estimula la memòria i entrena la retentiva. Dominar un instrument ajuda a millorar la coordinació motriu, a refinar la precisió gestual, l'educació postural, a controlar i millorar la respiració i la musculatura abdominal. Aprendre a tocar bé reforça la disciplina, la temperança i l'autoexigència. Interpretar oxigena el cervell i relaxa. Fer música en grup promou el treball en equip. Escoltar música t'ensenya a escoltar en general, a percebre els detalls, els matisos. Conceptes com ritme, melodia, to, són exportables a d'altres disciplines del coneixement, com ara escriure aquest article. Com a músic no he passat mai de la categoria de bufador pèssim del saxòfon, i els meus soferts veïns us ho poden corroborar. Però la música m'ha ajudat a formar-me en moltes altres aptituds i capacitats. Per aquest motiu recomanaria de tot cor al senyor Wert que aprengui a tocar. A tocar el dos, concretament.
L