Antisobirania a granel
El govern de Rajoy inclourà en la seva causa d'impugnació el Consell per a la Transició i qualsevol altre “efecte” de la declaració del 23 de gener
La Moncloa admet que no té res a pactar en la comissió bilateral Estat-Generalitat
A La Moncloa, tot s'aprofita quan es tracta de plantar-se davant el Tribunal Constitucional per posar pals a les rodes al procés sobiranista català. De fet, no els passa res per alt. I n'és el millor exemple que el Consell Assessor per a la Transició Nacional formarà part del plec d'al·legacions per intentar arrencar al TC la impugnació de la declaració rubricada pel Parlament el 23 de gener passat per la qual es col·loquen els fonaments del dret dels catalans a decidir el seu futur. Així ho confirmava ahir la vicepresidenta de l'executiu espanyol, Soraya Sáenz de Santamaría, en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres: faran servir aquest òrgan assessor “i totes aquelles mesures que donin efecte a la declaració” per ratificar-se en la percepció de l'Estat que el document no és un text retòric, sinó que té valor jurídic i conseqüències polítiques pràctiques que consideren que cal combatre immediatament.
De fet, a partir d'aquesta votació parlamentària, l'executiu d'Artur Mas ha anat posant en marxa mecanismes no només per impulsar la consulta, sinó també les “estructures d'estat” compromeses per CiU en campanya i pactades amb ERC en el seu acord de governabilitat. I aquest consell assessor, com que és el primer pas per dissenyar la nova arquitectura institucional catalana, acabarà també al TC. Però tampoc no passen desapercebuts moviments com ara el d'accelerar que els municipis ingressin la recaptació d'impostos a l'Agència Tributària de Catalunya. És evident que l'executiu del PP té la lupa posada a Catalunya, amb l'únic objectiu de “carregar-se de raons” davant l'alt tribunal.
Després que el març passat el president espanyol, Mariano Rajoy –assessorat pel Consell d'Estat i per l'Advocacia General de l'Estat–, decidís demanar al TC que anul·li la declaració sobiranista, la institució judicial va consultar al Parlament si la resolució de gener i la que posteriorment va promoure el PSC –a favor d'impulsar una consulta pactada amb Madrid– són complementàries. A partir de la resposta positiva, La Moncloa no tancava la porta a actuar contra el segon text, si bé Sáenz de Santamaría puntualitzava que correspon en primera instància al Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques avaluar-ne el contingut i informar si cal o no presentar un nou recurs al TC. El més probable, en tot cas, és que l'acord també aparegui en les al·legacions que l'Estat redacta ara per justificar la petició d'impugnació.
En els últims mesos, el TC s'havia convertit gairebé en l'únic canal de comunicació entre Rajoy i Mas per poder-se intercanviar retrets. La prova és que en tot aquest període no hi ha cap acord polític i ni tan sols hi ha voluntat de reunir la comissió bilateral Estat-Generalitat, que ja des dels temps de José Luis Rodríguez Zapatero registrava escassa activitat.
Bilateral sense data
Sáenz de Santamaría, com a màxima representant de la part estatal, i Josep Antoni Duran i Lleida, com a cap visible de la catalana, no tenen res a discutir i, en vista d'això, no hi ha cap data prevista per a la convocatòria de la bilateral, sentenciava la vicepresidenta. De fet, el dirigent català ja ha assenyalat en més d'una ocasió la inutilitat de reunir-se si no hi ha voluntat de desencallar els assumptes pendents.
Tot plegat corrobora que si finalment es consolida algun tipus d'acostament cap al govern català per suavitzar l'ambient d'asfíxia, serà per la via econòmica, és a dir, per afluixar un pèl el nus que escanya les finances de la Generalitat. A hores d'ara, les negociacions se centren només en la flexibilització del dèficit. Això sí, en cas que es confirmi que Hisenda està disposada a ampliar l'objectiu a l'1,8% o al 2%, Cristóbal Montoro procurarà posar l'accent que l'acord en cap cas és fruit d'una negociació bilateral, sinó d'una concessió generalitzada als territoris més ofegats.