Política

Empentes entre els partits per la T1

PP i CiU reivindiquen la paternitat de la nova terminal que inaugurarà Zapatero. ICV els renya perquè és de tothom. ERC fa veure que fa boicot a l'acte però hi envia tres càrrecs. Els convergents acusen els republicans de gesticular en lloc d'aconseguir el traspàs del Prat

La inauguració de la nova terminal del Prat, la T1, s'ha convertit en escenari de les empentes entre els partits 24 hores abans de l'acte. Empentes per atribuir-se'n la paternitat i per sortir a la foto de la inauguració, malgrat les amenaces d'ERC de no assistir-hi.

Els republicans van obrir foc aquest diumenge anunciant que no serien a la cerimònia protagonitzada pel president espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, per protestar pel fet que l'Estat encara no hagi fet cap pas per descentralitzar la gestió de l'aeroport del Prat. Tanmateix, deixaven una escletxa oberta per als consellers que volguessin anar-hi com a càrrec institucional. I per aquesta escletxa s'hi han colat, de moment, el vicepresident del govern català, Josep-Lluís Carod-Rovira, el president del Parlament, Ernest Benach, i el president del grup municipal a l'Ajuntament de Barcelona, Jordi Portabella.

Però aquest només ha estat una de les escenes que s'han anat produint aquest dilluns, a través de les habituals declaracions, posteriors a les reunions de les executives, amb què comença la setmana política. En un dels camps de batalla s'hi han trobat Artur Mas, president de CiU, i Alícia Sánchez Camacho, presidenta del PP a Catalunya, que han plantat cara al protagonisme que tindrà demà Zapatero quan talli la cinta de la T1. Tant convergents com populars han retrocedit 13 anys per desenterrar el pacte del Majestic, trobada en què es va pactar una nova terminal per a l'aeroport barceloní.

Iceta i la "setmana fantàstica"
Mas i Sánchez Camacho reivindicaven la paternitat de la T1 mentre el viceprimer secretari del PSC, Miquel Iceta, reculava encara més. Pel socialista, l'autèntic origen del projecte és en la signatura del Pla Delta d'ampliació del Prat, firmat el 1994 per Jordi Pujol, president de la Generalitat, Pasqual Margall, alcalde de Barcelona, i José Montilla, president del Consell Comarcal del Baix Llobregat.

En la mateixa compareixença, Iceta anunciava que la inauguració de la infraestructura serà l'inici d'una "setmana fantàstica" a Catalunya, amb congressos i col·locacions de primeres pedres –la de les naus on es construirà l'Audi Q3 i la de l'hospital transfronterer de Puigcerdà– que demostren que el govern català "sap on va, treballa bé i obté resultats".

El també socialista Jordi Hereu tampoc ha dubtat a fer referència a la T1 en repassar les fites aconseguides en la primera meitat del seu primer mandat complet, sorgit de les eleccions del maig de 2007 i que es manté en un govern en minoria amb alts i baixos.

Herrera renya CiU i el PP
ICV tampoc ha quedat fora d'escena. Pel secretari general de la federació, Joan Herrera, és "insòlit" que CiU i el PP s'atribueixin l'autoria intel·lectual de la T1, com a fruit del pacte del Majestic, quan en realitat el projecte és el resultat de sumar "els esforços de moltes administracions, molta gent i molts anys".

Els ecosocialistes, però, s'han apuntat a l'altra guerra: la de reclamar un nou model de gestió per al Prat, descentralitzat, amb un paper destacat per a la Generalitat i pròxim al que seria el traspàs. "La millor notícia és que inaugurem la terminal. La pitjor, que continuem amb falta de voluntat i amb una visió centralista i antiquada del govern [espanyol]. No hi ha cap lloc d'Europa que funcioni com Espanya. Volem una gran terminal per tenir una gestió pròpia", ha sentenciat l'ecosocialista.

Amb aquesta reclamació, ICV s'ha acostat a ERC i a CiU, que també critiquen Zapatero per la descentralització pendent. I els convergents hi han trobat una altre punyal per llançar als republicans: els han retret que en lloc de "gesticular", amb l'amenaça frustrada de boicot a la inauguració, utilitzin la seva influència en el govern català per fer avançar el traspàs. 

Aquest debat incomoda els socialistes. Per això, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha demanat que no s'utilitzi per "enterbolir" l'estrena de la T1. "El debat de la gestió no és d'avui per a demà, i aquest núvol no ha d'enterbolir l'èxit de la inauguració. Demà és un dia de festa, un dia de satisfacció", ha argumentat en una entrevista a Com Ràdio.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.