Galícia acomiada les víctimes del tren amb un emotiu funeral
El maquinista creia que es trobava en un altre tram i va frenar però tard
Comença l'anàlisi del tren i avui s'obrirà la caixa negra
IU sol·licitarà una comissió d'investigació i la compareixença de la ministra de Foment
“Des del primer moment us portem al cor”, va dir l'arquebisbe de Santiago de Compostel·la, Julián Barrio, als familiars de les 79 víctimes de l'accident de tren que es va produir dimecres prop de Santiago, en què 138 persones van resultar ferides i 69 de les quals continuen hospitalitzades. Enmig de dol i dolor, Galícia va acomiadar les víctimes del tràgic sinistre amb un emotiu funeral a la catedral de Santiago de Compostela.
Els prínceps d'Astúries; la infanta Helena; el president espanyol, Mariano Rajoy, i el president de la Xunta, Alberto Núñez Feijóo, encapçalaven la llista d'autoritats assistents a la cerimònia, en la qual Catalunya va estar representada per la vicepresidenta, Joana Ortega. A l'interior de la catedral també hi havia familiars de les víctimes i dels ferits, i a l'exterior, dotzenes de ciutadans anònims feien cua per donar l'últim adéu a les víctimes.
Pel que fa a la investigació, ahir la policia científica va començar a analitzar les restes dels vagons del tren, que es troben sota custòdia policial. Alguns dels vagons estan molt fragmentats i es preveu que totes les peces seran clau en la investigació. Un altre element crucial és la caixa negra del tren. Fonts judicials van confirmar ahir que el jutge Luis Peláez, instructor del cas, ja n'ha ordenat l'obertura, que tindrà lloc avui. La caixa negra va ser recuperada del lloc de l'accident la matinada de dijous i des d'aleshores es troba custodiada per la policia judicial a la comissaria central de la policia de Santiago. Avui s'obrirà sota la supervisió tècnica de l'especialista i per una comissió judicial. La informació que contingui es bolcarà en un dispositiu d'emmagatzematge de dades i en els pròxims dies serà analitzada. Aquesta informació es considera fonamental per reconstruir l'accident i les causes, ja que es coneixeran dades com ara la velocitat del tren durant el trajecte, els moviments del maquinista i si abans de descarrilar va intentar frenar. En la seva compareixença diumenge davant del jutge, el conductor, Francisco Garzón Amo, va reconèixer que va agafar el revolt d'Androis a 190 km/h, quan havia d'anar a 80, per “una badada”, i que aquesta va ser la causa del descarrilament. Va dir que va pensar que es trobava en un altre tram del recorregut i per això va frenar quan ja era massa tard. Si ho va fer i quan ho va fer són algunes de les dades que facilitarà la caixa negra. Reconeguda la “badada”, la policia analitza el trànsit de trucades dels telèfons del maquinista, tant de mòbil privat com de la corporació, per determinar en quins moments del 24 de juliol els va fer servir i si en va poder fer ús en el moment del succés, ja sigui per via trucada, SMS o Whatsapp.
S'hauria pogut evitar
Tot i que des d'un primer moment es va assenyalar el maquinista, diumenge al vespre, el president d'Adif, Gonzalo Ferre, va assegurar que l'accident s'hauria pogut evitar si s'hagués disposat del sistema de seguretat ERTMS que porten incorporats els trens d'alta velocitat. D'altra banda, IU va anunciar ahir que demanarà una comissió d'investigació i la compareixença de la ministra de Foment, Ana Pastor, perquè informi de la investigació del succés.
Una piulada
D'altra banda, una consellera del partit liberal francòfon de Bèlgica ha estat acomiadada per una piulada de “mal gust” sobre l'accident, va confirmar el portaveu del grup, Frédéric Cauderlier.
Accidents a Itàlia i Suïssa
Itàlia es va llevar commocionada ahir pel tràgic accident d'autocar de diumenge al vespre a la regió de Nàpols, que ha deixat un balanç de 38 morts i 19 ferits, entre els quals diversos nens. Es tracta d'un dels accidents de trànsit més greus de la història del país, en un viaducte de l'autopista que uneix les ciutats de Bari i Nàpols en el qual ja s'han produït una vintena de sinistres (també amb víctimes mortals) durant els últims anys. Els fets van passar quan l'autocar, amb 48 passatgers a bord, va entrar a gran velocitat en un tram descendent de l'autopista i va provocar una col·lisió múltiple d'automòbils. En el seu moviment, el vehicle va arrencar la tanca de protecció i es va precipitar per un barranc de 30 metres. La fiscalia d'Avellino ha obert una investigació per “homicidis involuntaris”.
Pel que fa a Suïssa, almenys unes 35 persones van resultar ferides ahir, cinc de les quals de gravetat, en una col·lisió frontal entre dos trens a l'oest del país, segons va informar la policia del cantó de Vaud. El xoc, que es va produir cap a les set de la tarda a 200 metres de l'estació, va tenir lloc a Granges-près-Marnand, uns 50 km al sud-oest de la capital, Berna, per causes encara desconegudes.