Vacances tràgiques

Un accident d'autocar a la sortida de la C-32 a Sant Pol provoca sis morts i seixanta-vuit ferits, onze d'ells greus

L'autocar de dos pisos, amb una setantena de passatgers, tornava d'una excursió a Barcelona en la qual, entre altres indrets, havien visitat les fonts de Montjuïc. El vehicle havia anat a buscar els ocupants, majoritàriament holandesos i francesos, a diferents hotels de l'Alt Maresme –Malgrat de Mar i Santa Susanna– i de la Selva Marítima –Lloret i Blanes. La sortida s'havia enllestit amb èxit i el viatge de tornada es desenvolupava amb normalitat per l'autopista C-32 en sentit Girona. Alguns dels infants dormien perquè ja passaven de les 11 de la nit. A l'altura de Sant Pol, el conductor va decidir agafar el revolt de sortida de l'autopista. Es tracta d'un accés prou conegut per la gent de la comarca perquè és molt tancat i obliga a reduir dràsticament la velocitat. L'autocar, per causes que encara es desconeixen, no el va poder superar. Va xocar contra la mitjana que separa el carril del que enllaça amb l'autopista pels vehicles que volen anar a Girona i va bolcar. Així tombat es va arrossegar uns metres topant amb les tanques metàl·liques. Un vehicle que pujava cap a Girona se'l va trobar davant i, tot i les maniobres que va fer per esquivar-lo, finalment hi va acabar xocant contra les rodes del darrere.

Als primers moments de confusió va seguir la ràpida reacció del conductor del cotxe que va trucar per demanar ajuda. Els primers vehicles de la policia i dels serveis mèdics hi van arribar pocs minuts després i es van trobar amb un munt de gent que havia aconseguit sortir pel seu propi peu de l'estructura de l'autocar. Altres no van tenir tanta sort. Des de quarts de dotze de la nit i fins a les quatre de la matinada, bombers, policies i serveis assistencials van treballar de valent per ajudar a sortir els ferits de dins l'autocar i per recuperar els cossos de les víctimes mortals. El recompte final va ser de sis persones mortes, de les quals encara no s'ha facilitat la identitat, i seixanta-vuit ferides, divuit d'elles greus i entre les quals hi ha nens molt petits. La identificació de les persones que viatjaven en l'autocar es va complicar perquè la majoria havia sortit del vehicle sense la documentació i el seu estat dificultava que diguessin fins i tot el nom.

La sortida correcta?

Els Mossos d'Esquadra treballaven ahir amb diferents hipòtesis que expliquessin l'accident, amb una de les quals es demanaven si el conductor va agafar la sortida de l'autopista que tocava o no. Els turistes allotjats en hotels de l'Alt Maresme s'estaven a establiments de Santa Susanna –Don Àngel, Mercury i Onabrava– i de Malgrat de Mar –Rey Mar Playa i Monteplaya–, tots ells ubicats al passeig marítim. L'opció més normal hagués estat que el vehicle deixés l'autopista a la sortida següent (la de Calella i Pineda) i que, des d'allà, enllacés amb la N-II fins a arribar a Santa Susanna i a Malgrat. Abandonar la C-32 a Sant Pol hagués estat recomanable si els turistes que transportava haguessin pernoctat en algun dels establiments hotelers de Calella, perquè la sortida de l'autopista queda lluny de la zona hotelera i obliga a desfer el camí. Ahir l'alcalde de Calella, Josep Maria Juhé, va confirmar que cap dels passatgers de l'autocar s'hostatjava al seu municipi. Per la seva banda, l'alcalde de Santa Susanna, Josep Monreal, també es preguntava els motius pels quals el conductor va agafar la sortida de Sant Pol. Monreal va explicar que el consistori s'havia posat a disposició dels consolats i de les famílies afectades per l'accident. De fet, un hotel de Santa Susanna –l'Onabrava– va ser triat ahir com a centre de reunió des d'on els representants del consolat holandès atenien les víctimes i els informaven sobre el seu retorn al país d'origen.

Fort pendent

D'altra banda, fonts dels Mossos van confirmar ahir que l'accident hagués pogut ser encara més tràgic si l'autocar, que va quedar tombat del costat esquerre, hagués travessat les tanques de protecció del revolt i s'hagués precipitat pel fort pendent que hi ha a l'altra banda. Les mateixes fonts van recordar que en l'asfalt no hi havia cap marca d'oli o d'alguna altra substància que hagués pogut fer bolcar l'autocar.

Les investigacions iniciades ahir, que podrien confirmar algunes hipòtesis, hauran d'esbrinar les causes exactes d'un sinistre que ha commocionat les poblacions turístiques de la zona i que ha fet que diferents mitjans de comunicació d'Holanda i França es desplacin per cobrir informativament l'esdeveniment sobre el terreny.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.