La Cambra de Reus troba a faltar al pla territorial autovies a Constantí, Cambrils i Falset
Està satisfeta amb el Tramcamp i les estacions intermodals
La cambra «aplaudeix» en general la potenciació del ferrocarril com a base de la futura mobilitat al Camp i, a diferència de la tarragonina, valora «molt positivament» tant el futur tramvia com la intermodalitat prevista en almenys vuit estacions, cosa que serà «clau en el creixement de l'ús del tren». L'ens, però, està especialment satisfet perquè el pla incorpora la previsió que l'alta velocitat arribi al centre de Reus, i veu bé que es compatibilitzi el manteniment de l'actual línia interna amb una variant exterior nova, per a passatgers i mercaderies, que permetria la construcció d'una altra estació al costat de la terminal de l'aeroport. La cambra, a més, veu amb bons ulls altres actuacions com la nova variant ferroviària al nord per connectar amb la línia de Móra d'Ebre, que «oferiria grans alternatives», o la insistència a aprofitar l'antiga línia Reus-Roda, per a mercaderies i per millorar l'accés a l'estació del TAV.
Una alternativa a la T-11
La cambra reusenca també està preocupada per les connexions viàries, d'entrada amb Tarragona quan la T-11 esdevingui del tot una «via urbana» –també demana de fer-hi algun carril diferenciat per a transport públic i urgent–. Per això proposa com a «gran solució real» el desdoblament de la TV-7211 entre Reus i l'A-27, a Constantí. No la inclou, però, el pla –ni tampoc la reclamada autovia fins a l'A-7 a Cambrils per la carretera de la Misericòrdia–, el qual sí que indica una millora de la carretera a Perafort que «no respon al que caldria realment».
I l'autovia de l'N-420?
«El que és més greu» per la cambra, però, és que el pla «no reculli expressament el desdoblament de l'N-420», la carretera cap a l'Aragó, tal com en teoria s'havia compromès l'Estat, i com preveu el pacte nacional per a les infraestructures. L'ens –favorable a allargar l'A-27 fins a Lleida, al desdoblament Alcover-Valls i a la millora de la C-242 fins a la Granadella– demana també que s'aclareixi la xarxa a partir de Montblanc, ja que el pla territorial preveu millorar la C-14 fins a Tàrrega i la C-241 fins a Igualada, quan el ministeri tenia dibuixada una autovia fins a l'A-2 entre Tàrrega i Cervera «que aquí desapareix».
I polígons al Baix Camp?
La cambra també és molt crítica amb el «proteccionisme com a mínim discutible» que el pla estableix per a bona part de la plana entre Riudoms i l'Hospitalet, pel seu interès agrari i paisatgístic. L'ens lamenta que això evita que s'hi defineixi cap àmbit d'extensió urbanística, i fa que tampoc s'hi prevegi «cap concentració en forma de polígon», quan aquests dos nuclis i Cambrils «tenen projectes prou reeixits d'implantacions industrials».
Tercer rail fins al centre de Tarragona
Mou-te per Tarragona també ha dit la seva –en un article de l'arquitecte Xavier Climent que reproduïm a sota– sobre el pla territorial i les darreres licitacions i adjudicacions de l'Estat en matèria ferroviària. El text admet que «l'avanç respecte de la situació de fa vuit mesos és espectacular», si bé alerta: «Encara no hem arribat al punt de destí.» Mou-te, així, creu que «és el moment» de reclamar per a Tarragona una estació «urbana i veritablement intermodal», ja que cap de les projectades fins ara és «única per a les rodalies, la mitjana distància i l'alta velocitat». L'article, a més, reclama que el ramal de connexió previst entre l'estació de l'aeroport i la línia actual Tarragona-Reus ja inclogui un tercer rail d'ample mixt que ja permetria que entressin trens d'alta velocitat i podria «estalviar» l'intercanviador previst. Climent està content que el pla hagi inclòs una variant per Tamarit, però reclama que s'analitzi l'alternativa de fer-lo per Sant Salvador.