Descomptes del 50% a la C-16 al Bages i peatge per quilòmetre a les Fonts
S'aplicarà l'any que ve per reduir el trànsit a la C-55 i la C-58, on es faran treballs per millorar la seguretat
La mesura no convenç el territori
A partir del segon semestre del 2015 es reduirà a la meitat el preu del peatge de l'autopista C-16 al Bages, a Sant Vicenç de Castellet, en els dos sentits de circulació per als turismes que tinguin Teletac de dilluns a divendres i en hores punta, és a dir de set a dos quarts d'onze del matí i de cinc de la tarda a nou del vespre. En aquest horari també es preveu la gratuïtat de la via si s'usa com a circumval·lació de Manresa utilitzant els peatges troncals de Sant Vicenç. Aquesta mesura no afectarà els vehicles que facin el recorregut cap al Vallès o Barcelona, ja que els conductors continuaran pagant les tarifes amb les bonificacions vigents fins ara: la reducció del 45% de dilluns a divendres no festius, descomptes del 30% per a vehicles ecològics, d'un 40% per als d'alta ocupació (VAO) i la gratuïtat per als vehicles de transport públic. És a dir, que amb la nova bonificació es passarà de pagar 4,25 euros a 2,14 –1,28 per a vehicles VAO, i 0,64 euros per als VAO i ecològics.
Així ho va anunciar ahir el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, com a mesura per descongestionar la C-55, que suporta el pas diari d'uns 32.000 vehicles i en què hi ha hagut molts accidents, cinc de mortals enguany. El nou sistema tarifari vol potenciar l'ús de la C-16 de la concessionària Autema, a la qual la Generalitat destina 35 milions d'euros anuals i que té un dels peatges més cars de l'Estat, una xifra que Vila va qualificar d'“insostenible” i que va dir que s'havia de revisar. Només l'utilitzen una mitjana de 15.000 vehicles diaris, amb un descens del 37% del trànsit des del 2007.
Per això també s'aplicaran noves tarifes al tram entre Terrassa i Sant Cugat introduint el sistema de peatge tancat a la barrera de les Fonts; és a dir, que es pagarà pel recorregut real que es faci, amb reduccions que oscil·laran entre un 18% i un 80%. Els municipis, entitats econòmiques i veïnals del Vallès –dijous ho va tornar a demanar al ple de Terrassa la Federació d'Associacions de Veïns– consideren insuficient la mesura i volen que es recuperi la gratuïtat que hi va haver des del 2007 fins al desembre del 2012 per als residents.
D'altra banda, el govern també ha anunciat un paquet de millores per un valor de 20 milions per millorar la seguretat i connectivitat a la C-16, la C-55 i la C-58, amb remodelacions d'enllaços, construcció de rotondes i nova senyalització, entre altres. Inclou la instal·lació d'una mitjana de formigó o metàl·lica segons el tram a la C-55 entre Castellbell i el Vilar i Manresa, i la renovació del ferm. A la C-58 entre Viladecavalls i Castellbell i el Vilar s'hi farà la mateixa actuació.
LA XIFRA
LA FRASE
Una altra protesta per demanar el desdoblament
La Federació d'Associacions de Veïns de Manresa, l'ONG Stop Accidents i la plataforma No + Morts a la C-55 han organitzat per demà a dos quarts de cinc de la tarda un altre acte de protesta en què es tallarà el trànsit de la via a Olesa per reclamar el desdoblament de la carretera, ja que consideren que aquesta i la C-58 són un punt negre de la xarxa, amb una mitjana anual de 210 accidents greus entre el 2003 i el 2013. Malgrat la protesta, valoren positivament les mesures anunciades, però continuen reclamant el desdoblament de la C-55 des de Manresa fins a Abrera (Baix Llobregat). Fina Casals, de la plataforma No + Morts a la C-55, assegurava que les bonificacions “no hauran servit de res” si no es descongestiona la C-55, on “hi ha accidents cada dia”.