Educació

Represa escolar amb incertesa

A l’expectativa de com es traslladarà el comportament de Nadal a l’escola

Pels directors dels centres, calia obrir per la seva funció social

S’havia de tor­nar a les esco­les i de forma pre­sen­cial. Aquest és el parer de dues direc­to­res de cen­tres edu­ca­tius i d’un pre­si­dent d’AMPA de les comar­ques giro­ni­nes con­sul­tats. El pri­mer dia a l’aula després de les vacan­ces de Nadal ha estat de “molta nor­ma­li­tat”, asse­nyala la direc­tora de l’ INS Ermes­senda de Girona , Maite Casas. D’un total de 550 alum­nes, dis­tribuïts en 18 grups, i prop de sei­xanta pro­fes­sors, ahir no van assis­tir a classe tres alum­nes de segon i ter­cer d’ESO i una docent pel fet de ser con­tac­tes estrets de posi­tius. La pro­fes­sora es rein­cor­po­rarà dime­cres.

“El cen­tre no és font de con­ta­gis”, remarca Casas. Fa èmfasi en la res­pon­sa­bi­li­tat d’alum­nes i per­so­nal amb totes les mesu­res de distància, mas­ca­reta, higi­ene i ven­ti­lació. La direc­tora de l’INS Ermes­senda recorda la funció social dels cen­tres edu­ca­tius. En aquest sen­tit, Maite Casas asse­nyala que han notat “un deca­latge de nivell” en els cur­sos de pri­mer d’ESO arran del con­fi­na­ment i l’atu­rada de clas­ses pre­sen­ci­als del mes de març. Explica que aques­tes “pro­mo­ci­ons menys pre­pa­ra­des” també estan rela­ci­o­na­des amb un com­po­nent de classe social. “Per això no s’han de tan­car; si no vas tra­ient opor­tu­ni­tats, a més del suport emo­ci­o­nal que esco­les i ins­ti­tuts tenen”, remarca la direc­tora de l’INS Ermes­senda. Sobre l’evo­lució d’aquest segon tri­mes­tre, con­si­dera que si es pot anar “tram­pe­jant” amb pocs grups con­fi­nats “no hi ha neces­si­tat” de tan­car el cen­tre. També explica que el depar­ta­ment els supleix les bai­xes del pro­fes­so­rat. “No estic gens des­con­tenta; sí que hi hau­ria coses millo­ra­bles, però res greu”, rebla.

“Més tran­quils que el pri­mer dia del setem­bre, però amb la mateixa sen­sació d’incer­tesa ja que venim d’un període de vacan­ces i sense saber les rela­ci­ons que han tin­gut els alum­nes”, explica la direc­tora de l’ escola de Taialà , Maria Cabe­zas, sobre la represa esco­lar del gener. Tenen un total de 515 alum­nes i una cin­quan­tena de mes­tres.“És una de les esco­les més grans de Girona”, explica Cabe­zas. Com a anècdota, recorda que van cloure el pri­mer tri­mes­tre, al desem­bre, con­fi­nant el mateix grup esco­lar que van haver de con­fi­nar el pri­mer dia d’escola al setem­bre.

Set­mana deci­siva

“Aquesta set­mana serà deci­siva”, con­si­dera, ja que s’han de veure les dinàmiques de Nadal i Cap d’Any. La direc­tora de Taialà insis­teix també que l’escola és segura: “Les mesu­res que estem esta­blint ens donen resul­tats; el virus no es con­ta­gia al cen­tre.” Man­te­nen la ven­ti­lació cre­uada i contínua, és a dir, fines­tres i por­tes ober­tes un pam sem­pre i que l’aire cir­culi, seguint les reco­ma­na­ci­ons del tècnic de ris­cos labo­rals. La direc­tora de l’escola de Taialà, Maria Cabe­zas, des­taca també l’escola no només com a cen­tre d’apre­nen­tatge sinó com a lloc de rela­ci­ons soci­als: “L’etapa esco­lar és molt satis­factòria; emo­ci­o­nal­ment els va molt bé, als alum­nes.” Cabe­zas des­taca també el bon vin­cle amb l’AFA amb la decisió de no fer extra­es­co­lars pel fet de no poder man­te­nir els grups bom­bo­lla. Han optat per no fer entra­des gra­du­als “ja que per­ju­di­ques les famílies amb ger­mans” i han optat per mol­tes entra­des a la mateixa hora. De ser­veis, ofe­rei­xen men­ja­dor i aco­llida.

“Tor­nar a l’aula crec que és impres­cin­di­ble. L’escola és l’últim que s’ha de tan­car; si es tanca tot, lla­vors sí”, des­taca el pre­si­dent de l’AMPA de l’escola El Gegant del Rec de Salt , Jaume Borràs, que fa una valo­ració “molt cor­recta” del fun­ci­o­na­ment del pri­mer tri­mes­tre. Arran del cri­bratge mas­siu dut a terme als cen­tres edu­ca­tius de Salt, van tenir la mei­tat dels grups con­fi­nats. Des de l’AMPA sal­tenca es recorda la neces­si­tat d’una escola pre­sen­cial, per una banda, per la soci­a­bi­lit­zació de la mai­nada, però també, i en espe­cial en aquest muni­cipi, per la segre­gació ja que les clas­ses vir­tu­als, con­si­dera, ho agreu­gen encara més. Dife­ren­cia entre la manera d’orga­nit­zar-se a nivell de base “amb els equips direc­tius i l’Ajun­ta­ment” res­pecte a nivells supe­ri­ors. I posa com a exem­ples els equips per seguir les clas­ses vir­tu­als: “Han tar­dat mig any a faci­li­tar equips de con­nec­ti­vi­tat, que és indis­pen­sa­ble per pal·liar aquesta segre­gació.” “Serà sem­blant al pri­mer tri­mes­tre, i crec que és el millor”, asse­nyala sobre la resta del curs.

LES FRASES

Es nota un decalatge de nivell en els de primer d’ESO per l’aturada del març
Maite Casas
DIRECTORA de l’INS ERMESSENDA DE GIRONA
L’escola és segura, les mesures de seguretat ens estan funcionant; el virus no es contagia al centre
Maria Cabezas
DIRECTORA DE L’ESCOLA DE TAIALÀ
La presencialitat és essencial per a la socialització i per evitar segregació
Jaume Borràs
AMPA de l’escola El Gegant del Rec de salt

Cribratges als centres educatius

De l’11 al 29 de gener es volen fer cribratges al personal dels centres educatius. Els sanitaris ensenyaran els treballadors dels centres a prendre’s automostres. Ahir es van fer, entre altres, al personal de la llar d’infants Sant Ramon Nonat de Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia