Infraestructures

Les cambres de Tarragona, Reus i Valls, unides per l'A-27

Una reunió dels tres presidents fa una setmana, en què van acordar assistir plegats a la manifestació de Montblanc demà perquè no s'aturi l'autovia, va servir per aparcar diferències

Convocaran més actes conjuntament

La unió fa la força. Així ho han entès finalment els màxims dirigents de les Cambres de Comerç de Tarragona, Reus i Valls, que han aparcat les diferències i faran front comú per reivindicar la necessitat de l'autovia A-27, que travessa territoris on totes tenen competències: el Tarragonès, la Conca de Barberà i l'Alt Camp. Els tres presidents començaran per assistir plegats a la manifestació que ha convocat l'alcalde de Montblanc demà a les set de la tarda, que tallarà durant uns minuts la C-14 per exigir que l'obra no s'aturi, com el 22 de juliol va avançar Foment que passaria entre la variant de Valls i l'N-240 a tocar de Lilla.

El distanciament

El malestar entre els ens camerals venia de lluny –i també per altres qüestions com el nom de l'aeroport o la capitalitat de la futura vegueria–, però va aflorar precisament arran de l'anunci del ministeri. En un dur comunicat l'endemà, la Cambra de Reus acusava la de Tarragona d'haver estat apartada, amb la de Valls, de la reivindicació de l'A-27 –que havien encapçalat fins llavors la mateixa Cambra tarragonina i altres ens econòmics d'àmbit provincial, com la química, els transportistes o les patronals–, i en concret de l'acte convocat el 17 de setembre amb ens de tot l'eix fins a Sant Sebastià. La Cambra de Reus, fins i tot, es desmarcava suggerint que s'estudiés com a alternativa l'allargament de la C-14 entre Alcover i Montblanc. Dies després, el distanciament es feia encara més evident quan el diputat socialista Francesc Vallès anava, per separat, a donar explicacions primer als uns i després als altres sobre les intencions de Foment de reiniciar l'obra després de redactar i licitar un projecte nou. Les Cambres de Reus i Valls, a banda, no es donaven per convidades a l'acte del 17 de setembre, i anunciaven pel seu cantó la convocatòria d'una altra acció paral·lela en defensa de l'A-27.

Reunió a tres bandes

La situació no es va reconduir fins a la discreta trobada que van mantenir, avui fa una setmana, tots tres presidents, el tarragoní Albert Abelló, el reusenc Isaac Sanromà i el vallenc Marcel·lí Morera. “Hem parlat –reconeixia Abelló a El Punt– i hem constatat que és absurd qualsevol distanciament, que era una mica culpa de tots, i que havíem de treballar per rectificar-ho, perquè en temes d'interès general hem d'anar junts”. “Anem aparcant les desavinences... Sembla que per fi s'han arreglat molts malentesos, i estem parlant per recompondre ponts i anar a l'una en allò que ens uneix”, corroborava després Morera, que reflexionava: “No podia ser que anés cadascú pel seu compte perquè ens fem mal a nosaltres mateixos, hem d'anar junts tots tres”. El primer pas, en aquest sentit, es visualitzarà amb l'assistència conjunta a la manifestació de demà –a la qual ahir també anunciaven la seva presència els diputats de CiU al Congrés Pere Macias i Jordi Jané–, malgrat les reticències inicials expressades pel mateix Morera, molest per no haver estat avisat de la convocatòria per l'Ajuntament de Montblanc. La invitació oficial li va arribar al final aquest dijous i, “pel bé de la unió”, el president de la Cambra de Valls hi anirà. “No em ve gaire de gust anar a tallar carreteres, però això és tan important que s'ha de donar un cop de mà”, reflexionava també Abelló. Amb Sanromà, de vacances, ha estat impossible contactar-hi, si bé va ser el primer a anunciar-hi la seva assistència.

Més actes conjunts

La col·laboració entre tots tres ens, en tot cas, no acabarà aquí i Abelló ja va avançar que “en les pròximes setmanes es visualitzarà més la recuperació de la unitat”. La idea, de fet, és reunir-se altre cop per concretar altres accions. Per exemple, convocaran de manera conjunta –en principi al setembre– l'acte al territori anunciat en el seu dia només per les Cambres de Reus i Valls. I aquestes, pel seu cantó, també assistiran a la protesta convocada el dia 17 a Tarragona. Una protesta, per cert, a la qual Abelló també ha confirmat la presència del president de la Cambra de Lleida, Joan Simó, amb qui es reunirà abans, aquest mes d'agost, per mirar de consensuar un manifest conjunt per a aquell dia entre cambres i entitats empresarials.

Nadal, escèptic

Abelló també avançava que dimarts està prevista la presència a Tarragona del conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, i les tres cambres del Camp estan convidades a escoltar, de boca seva, el posicionament de la Generalitat sobre una retallada en infraestructures que el ministeri no acaba de concretar. De moment, Nadal constatava ahir que, després de les “afirmacions contradictòries” dels últims dies de Foment, ara n'espera“actes concrets”, ja que no s'acaba de creure les rectificacions que ha avançat. “Si hi ha un anunci al Butlletí Oficial de l'Estat que torna a licitar el que s'ha rescindit –deia a Catalunya Ràdio– o si hi ha màquines treballant, per exemple, en la variant de l'Aldea, em quedaré molt tranquil i diré que és veritat el que se'ns ha dit aquests dies”.

Abelló proposa ressituar l'estació

Albert Abelló ha criticat amb duresa la possible aturada dels treballs de l'estació central del sud de l'aeroport, ja que denuncia: “Ens suspenen totes les obres, però el que no es talla és el TAV a Galícia”. Tot i que lamenti l'aturada, i l'evident acostament també entre les cambres, el president de la tarragonina tampoc s'ha estat de proposar que, “ateses les circumstàncies, s'hauria d'aprofitar per reconsiderar l'emplaçament de l'estació, ja que no acontenta ningú, per desplaçar-la cap a Tarragona”. Per a ell, així, l'estació central “hauria de ser la urbana” de la ciutat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.