Societat
Els enginyers industrials de Catalunya reclamen que la interconnexió de la MAT es faci aèria
Societat
El Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya han reclamat aquest dilluns que la interconnexió dels 400 kV entre l'estat espanyol i el francès es faci aèria, oposant-se així a la proposta del mediador europeu Mario Monti, que ja va avançar que demanarà que la MAT se soterri entre Santa Llogaia d'Àlguema (Alt Empordà) i Baixàs (Catalunya del Nord). El col·legi sosté que soterrar la línia suposarà costos afegits i l'ús de més terreny per a les estacions transformadores. A més, indiquen que la mesura no respondrà als objectius de construir una xarxa única de connexió elèctrica entre Europa, perquè l'ús de corrent continu suposarà 'una certa separació entre els sistemes' espanyol i francès.
En una nota feta pública aquest dilluns, el Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya sosté que 'la solució més recomanable, tant des del punt de vista tècnic com econòmic', és que la interconnexió dels 400 kV passi aèria. Els enginyers ressalten que cap de la resta de connexions entre països de la Unió Europea s'ha fet soterrada, i que aquest sistema 'només es justifica en casos molt excepcionals i en traçats urbans o periurbans per raons econòmiques'.
Els enginyers qualifiquen l'oposició a banda i banda de la frontera de 'pressió' exercida 'per determinats lobbies' que han obligat 'a considerar el soterrament parcial o total del tram internacional de la línia d'alta tensió'. I en referència a les conclusions que va avançar Mario Monti, ressalten que el soterrament comportarà afectacions al medi natural 'que poden ser equivalents' a les d'una línia àeria, si es pren en consideració el moviment que suposarà l'obra i la construcció de les servituds de pas.
El col·legi indica que, cada cop que se soterra una línia al llarg de més de 40 quilòmetres, cal que el transport elèctric es faci amb corrent continu. Això implica 'realitzar estacions de transformació a banda i banda, amb utilització afegida de terreny', ressalten els enginyers industrials.
A més, els enginyers conclouen que l'ús del corrent continu suposa que 'la unió entre les xarxes no sigui tan flexible i equilibradora com si fos en corrent alternatiu, encara que la tecnologia electrònica actual permeti invertir el sentit del transport del corrent amb rapidesa'. I afegeixen: 'De fet, es manté una certa separació entre els sistemes que no respon plenament als objectius d'establir una xarxa de transport i distribució única per a Europa'.
Pel últim, el Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya ressalta que el cost de soterrar una línia és 'de 10 a 15 vegades' superior al de fer-la passar aèria. Es calcula que, en el tram de la interconnexió, els costos per soterrar el cable seran d'1 MEUR per quilòmetre, si no hi ha obstacles. En cas que se n'hagin de salvar, es desconeix quina inversió suposaran.
A més, a banda i banda de la interconnexió –que s'estendrà al llarg de 60 quilòmetres- caldrà posar-hi estacions de conversió. El mediador europeu Mario Monti ja va avançar que se situarien en terrenys propers a Santa Llogaia d'Àlguema i a Baixàs. El cost global dels dos equipaments es calcula en 300 MEUR.
En una nota feta pública aquest dilluns, el Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya sosté que 'la solució més recomanable, tant des del punt de vista tècnic com econòmic', és que la interconnexió dels 400 kV passi aèria. Els enginyers ressalten que cap de la resta de connexions entre països de la Unió Europea s'ha fet soterrada, i que aquest sistema 'només es justifica en casos molt excepcionals i en traçats urbans o periurbans per raons econòmiques'.
Els enginyers qualifiquen l'oposició a banda i banda de la frontera de 'pressió' exercida 'per determinats lobbies' que han obligat 'a considerar el soterrament parcial o total del tram internacional de la línia d'alta tensió'. I en referència a les conclusions que va avançar Mario Monti, ressalten que el soterrament comportarà afectacions al medi natural 'que poden ser equivalents' a les d'una línia àeria, si es pren en consideració el moviment que suposarà l'obra i la construcció de les servituds de pas.
El col·legi indica que, cada cop que se soterra una línia al llarg de més de 40 quilòmetres, cal que el transport elèctric es faci amb corrent continu. Això implica 'realitzar estacions de transformació a banda i banda, amb utilització afegida de terreny', ressalten els enginyers industrials.
A més, els enginyers conclouen que l'ús del corrent continu suposa que 'la unió entre les xarxes no sigui tan flexible i equilibradora com si fos en corrent alternatiu, encara que la tecnologia electrònica actual permeti invertir el sentit del transport del corrent amb rapidesa'. I afegeixen: 'De fet, es manté una certa separació entre els sistemes que no respon plenament als objectius d'establir una xarxa de transport i distribució única per a Europa'.
Pel últim, el Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya ressalta que el cost de soterrar una línia és 'de 10 a 15 vegades' superior al de fer-la passar aèria. Es calcula que, en el tram de la interconnexió, els costos per soterrar el cable seran d'1 MEUR per quilòmetre, si no hi ha obstacles. En cas que se n'hagin de salvar, es desconeix quina inversió suposaran.
A més, a banda i banda de la interconnexió –que s'estendrà al llarg de 60 quilòmetres- caldrà posar-hi estacions de conversió. El mediador europeu Mario Monti ja va avançar que se situarien en terrenys propers a Santa Llogaia d'Àlguema i a Baixàs. El cost global dels dos equipaments es calcula en 300 MEUR.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.