Societat
Barcelona estrena TGV
Renfe posa en marxa la línia dalta velocitat a Madrid, que genera grans expectatives
Sants està avui d’estrena. Per les renovades andanes de les sis primeres vies de l’estació hi circularan els privilegiats passatgers que agafaran els primers AVE cap a Madrid. Des del primer tren, que sortirà a dos quarts de set del matí, fins a l’últim, que arrencarà el vol direcció la capital espanyola a les nou de la nit, tots aniran plens fins a la bandera. Per fi, el tren de gran velocitat, 22 anys després de ser reivindicat i 16 anys més tard que a Sevilla, arribarà a Barcelona.
Mentre es donaven per finalitzades les proves amb els trens comercials que realitzaran el trajecte Madrid-Barcelona, els operaris de Renfe enllestien els últims detalls per deixar a punt el vestíbul i les andanes de la línia d’alta velocitat. Els carrets per carregar maletes, les pantalles que indiquen l’hora de sortida del tren, els bancs del vestíbul, tot està a punt perquè avui s’estreni.
S’espera que tot vagi sobre rodes. Els responsables de Renfe i Adif, a més, consideren que és difícil que a la nova línia es reprodueixin els problemes de fiabilitat que van tenir les línies de Valladolid i Màlaga durant els primers dies de funcionament. “N’hem après molt dels problemes que hi havia entre Madrid i Lleida i ara circular a 300 km/h o més ja no és problema”, ressaltava ahir el responsable de la línia Madrid-Barcelona, Antonio Fernández Gil.
Prova de l’alta expectació que ha generat l’obertura de la línia és que Renfe ja ha venut 71.029 bitllets des de dijous passat, la meitat dels quals s’han comprat a través de la pàgina web. L’operadora ofereix disset trens diaris per sentit entre les dues ciutats, la qual cosa representa 13.498 places.
Ara els interrogants no se centren tant en el funcionament dels trens com en la capacitat de la mateixa Estació de Sants, que estarà en obres fins al 2011, i les afectacions per a la mobilitat de la ciutat que pugui tenir l’estrena del TGV. S’espera que l’arribada de l’alta velocitat incrementi els viatgers que passen per Sants en 10 milions l’any 2011 –ara n’hi passen 40 milions–, per la qual cosa s’ampliarà el vestíbul, que passarà a tenir 35.000 m2, un 80% més que l’actual.
Igualment caldrà millorar els accessos amb cotxe i transport públic a l’estació. Durant els pròxims tres anys es construiran dos nous aparcaments subterranis, un sota el parc de l’Espanya Industrial, amb capacitat per a 1.074 cotxes, i un sota el carrer Viriat, de 1.850 places. També està prevista la millora de la connexió amb les línies L5 i L3 del metro, que ara mateix està plena de barreres arquitectòniques.
Els que ja hi sucaran pa a partir d’avui són els taxistes, que començaran a cobrar un suplement de 2,10 euros per a totes les sortides des de l’estació, igual com es fa a l’aeroport. Aquesta nova taxa és fruit de l’acord signat entre l’Entitat Metropolitana del Transport i el gremi. La parada de taxi seguirà ubicada a la sortida de l’estació per la plaça Joan Peiró.
Mentre es donaven per finalitzades les proves amb els trens comercials que realitzaran el trajecte Madrid-Barcelona, els operaris de Renfe enllestien els últims detalls per deixar a punt el vestíbul i les andanes de la línia d’alta velocitat. Els carrets per carregar maletes, les pantalles que indiquen l’hora de sortida del tren, els bancs del vestíbul, tot està a punt perquè avui s’estreni.
S’espera que tot vagi sobre rodes. Els responsables de Renfe i Adif, a més, consideren que és difícil que a la nova línia es reprodueixin els problemes de fiabilitat que van tenir les línies de Valladolid i Màlaga durant els primers dies de funcionament. “N’hem après molt dels problemes que hi havia entre Madrid i Lleida i ara circular a 300 km/h o més ja no és problema”, ressaltava ahir el responsable de la línia Madrid-Barcelona, Antonio Fernández Gil.
Prova de l’alta expectació que ha generat l’obertura de la línia és que Renfe ja ha venut 71.029 bitllets des de dijous passat, la meitat dels quals s’han comprat a través de la pàgina web. L’operadora ofereix disset trens diaris per sentit entre les dues ciutats, la qual cosa representa 13.498 places.
Ara els interrogants no se centren tant en el funcionament dels trens com en la capacitat de la mateixa Estació de Sants, que estarà en obres fins al 2011, i les afectacions per a la mobilitat de la ciutat que pugui tenir l’estrena del TGV. S’espera que l’arribada de l’alta velocitat incrementi els viatgers que passen per Sants en 10 milions l’any 2011 –ara n’hi passen 40 milions–, per la qual cosa s’ampliarà el vestíbul, que passarà a tenir 35.000 m2, un 80% més que l’actual.
Igualment caldrà millorar els accessos amb cotxe i transport públic a l’estació. Durant els pròxims tres anys es construiran dos nous aparcaments subterranis, un sota el parc de l’Espanya Industrial, amb capacitat per a 1.074 cotxes, i un sota el carrer Viriat, de 1.850 places. També està prevista la millora de la connexió amb les línies L5 i L3 del metro, que ara mateix està plena de barreres arquitectòniques.
Els que ja hi sucaran pa a partir d’avui són els taxistes, que començaran a cobrar un suplement de 2,10 euros per a totes les sortides des de l’estació, igual com es fa a l’aeroport. Aquesta nova taxa és fruit de l’acord signat entre l’Entitat Metropolitana del Transport i el gremi. La parada de taxi seguirà ubicada a la sortida de l’estació per la plaça Joan Peiró.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.