Societat

Debat obert per la Diagonal

Hereu demana un gran canvi de mentalitat per remodelar l’avinguda per als vianants en detriment del vehicle privat. Les opcions bulevard i rambla només variaran amb esmenes

“Ara toca decidir”. Amb aquesta màxima va engegar ahir l’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, els 52 dies de debat que s’obren a partir d’ara per la reforma de la Diagonal, amb el llançament oficial de les dues propostes que 1,4 milions de barcelonins podran votar entre el 10 i el 16 de maig. La consulta, impulsada un llunyà setembre del 2008 per Esquerra i acceptada per tots els grups tret del PP, planteja dues opcions (i una tercera de rebuig) dissenyades a partir d’una dotzena de variants, que alhora s’han nodrit de les aportacions dels ciutadans: totes dues propostes, tal com va avançar ahir l’AVUI, plantegen una reducció radical del pas del vehicle privat per la gran avinguda, la implantació generalitzada d’un tramvia sense catenària i la porta molt oberta a la utilització d’autobusos de gran capacitat o Retbus.

Perquè Hereu ahir, en la presentació solemne de les dues opcions, batejades com a opció bulevard i opció rambla, va demanar sobretot un gran canvi de mentalitat als barcelonins perquè deixin de pensar en la Diagonal com una via ràpida i que comencin a plantejar-se la Diagonal de les persones. “La Diagonal actual no ha seguit la transformació de Barcelona, no és un espai de trobada ni de dinamització social i comercial”, va apuntar l’alcalde.

La primera opció que planteja l’Ajuntament, que té el suport de TRAM, l’empresa que explota el tramvia, deixarà el tronc central de l’avinguda per al tramvia i els extrems per a la resta de transport públic i privat, i fusionarà els dos bulevards amb les voreres de les façanes, de manera que aquest espai només sigui travessat longitudinalment per un carril de velocitat màxima a 30 quilòmetres per hora per a ús veïnal i de serveis.
La segona opció suposa un canvi encara més radical amb una rambla amb carril bici, tres carrils com a màxim (tramvia a tocar del passeig, carril per a vehicle privat al centre i resta de transport públic als extrems) i voreres més amples.

Hereu, en la seva intervenció, va defensar la transformació de la Diagonal enumerant els aspectes més negatius de l’actual avinguda: el col·lapse circulatori, l’excessiva concentració d’usos en poc espai als bulevards, les voreres estretes entre passeig de Gràcia i passeig de Sant Joan a la banda muntanya i el “mar d’asfalt” a l’encreuament de Marina, Sardenya i Aragó. Precisament aquí, amb la creació d’una gran plaça per on només passarà el tramvia, és on l’alcalde va rebre més suport, en una primera valoració, de les entitats veïnals que s’han agrupat sota la plataforma Diagonal per a Tothom.

L’alcalde, parlant en veu alta de cara a l’oposició, va qualificar les dues opcions com a “definitives”, però no va descartar tampoc “alguna esmena parcial” en el procés de redacció del pla executiu de mobilitat. En tot cas, tant l’alcalde com el primer tinent d’alcalde, Jordi Martí, en tant que dirigents del PSC, van assegurar que no faran campanya inclinant-se per una de les dues opcions.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.