Societat

L’objectiu, recuperar la credibilitat a Rodalies

La Generalitat crearà una pàgina web i un nou sistema d’atenció telefònica · Els canvis en la infraestructura trigaran a arribar

El govern començarà amb calma l’abordatge de Rodalies. El primer objectiu que s’ha marcat el departament de Política Territorial és recuperar la credibilitat d’un servei molt tocat des de la crisi del 2006. Els tècnics del departament i de Ferrocarrils de la Generalitat, en qualsevol cas, no hauran de començar de zero: ja fa molts mesos que analitzen conjuntament amb Renfe quina és la situació actual de la xarxa i com les millores que s’hi han incorporat han restablert una certa normalitat al servei.

Tot i que les incidències s’han reduït gairebé a la meitat aquest últim any, la xarxa té un desprestigi històric acumulat que fa que la percepció del usuaris sigui que el servei segueix sense millorar. Les primeres mesures de la Generalitat estaran precisament encaminades a la millora de la comunicació amb els usuaris. El primer que entrarà en funcionament serà la web de Rodalies Barcelona, que permetrà als usuaris consultar horaris i rebre la informació d’última hora sobre possibles retards i incidències de manera ràpida i veraç.

El segon punt que s’abordarà serà l’atenció telefònica. Es farà a través d’un servei germà del 012. Serà un número diferent, però tindrà els mateixos estàndards de qualitat que el telèfon de la Generalitat. El secretari per a la mobilitat, Manel Nadal, explica que les mesures s’aniran implantant de manera gradual amb la intenció que l’usuari noti com a poc a poc millora tant el servei com el tracte personal. En aquest sentit, Nadal considera que el primer salt gran de qualitat es veurà amb l’entrada en funcionament del centre de control de trens de l’estació del Clot, que permetrà centralitzar la megafonia de trens i estacions. Està previst que aquest nou centre comenci a operar durant la primera meitat del 2010.

Les mesures de comunicació són la primera pedra d’un edifici que costarà aixecar. A banda de la comunicació, Nadal explica que cal incrementar “tan aviat com sigui possible el confort dels viatgers i la puntualitat dels trens”. Però retocar la taula d’horaris és una operació complexa, ja que algunes de les línies de la xarxa estan gairebé al límit de la seva capacitat.

Guanyar minuts

En tot cas, la intenció inicial és poder canviar alguns horaris a partir de la tardor. Per fer-ho es podria optar pel sistema que utilitza Ferrocarrils a la línia del Vallès, en què els trens consecutius no paren a les mateixes estacions. D’aquesta manera, fins i tot es podrien guanyar alguns minuts de viatge.

Tot plegat, però, seran pedaços a l’espera que arribin les millores de servei en la infraestructura, que no començaran a ser efectives fins al 2012. De fet, la gran millora de freqüències hauria d’arribar amb la posada en servei del túnel del TGV per l’Eixample, que permetrà descarregar de trànsit els túnels del carrer Aragó i plaça Catalunya. El mateix conseller Nadal demana paciència, conscient que aquestes millores trigaran a arribar.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.