Societat
El reforç de la xarxa elèctrica a Girona es completarà el 2013
El govern confia que les millores previstes al pla de l’energia modelin una infraestructura elèctrica més resistent. Els enginyers industrials reiteren que les noves xarxes de transport “són indispensables”
La primera fase de reforç de la xarxa elèctrica de les comarques de Girona, prevista al pla de l’energia, estarà completada l’any 2013 i ha de suposar una millora important en la garantia de subministrament davant incidents com la nevada de dilluns passat, segons ha detallat el director general d’Energia, Agustí Maure.
La millora de la xarxa elèctrica gironina inclou la línia de molt alta tensió (MAT) Vic-Bescanó-Santa Llogaia i també la connexió –amb traçat subterrani– entre Sant Llogaia i la subestació francesa de Baixàs. A partir d’aquesta línia de transport coneguda genèricament com a MAT (de 400 kV, gestionada per Red Eléctrica de España, REE), sorgiran altres línies de subtransport i distribució (gestionades per Endesa). “La nova línia de transport és imprescindible per millorar la solidesa de la xarxa però per si mateixa no seria suficient, cal construir i s’estan construint moltes línies de tensió més baixa per sota fins a arribar al consumidor”, explica Agustí Maure.
Dos motors millor que un
Respecte a la necessitat de la nova MAT, el director general d’Energia fa servir una exemple molt habitual en el sector: “Ara, amb una única línia elèctrica que porta electricitat a tota l’àrea de Girona, és com si estiguéssim volant amb un avió amb un únic motor, i és evident que sempre és més segur tenir un aparell amb dos motors”. Maure considera que davant de circumstàncies excepcionals com la nevada del dia 8 és gairebé inevitable que es produeixin incidents a la xarxa elèctrica, però “no hi ha dubte que tenint dues línies d’entrada d’alta tensió i una xarxa ben travada el risc és molt inferior”.
Josep Maria Rovira, vicedegà del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, coincideix que “aquest tipus d’incidents [danys en la xarxa elèctrica per nevades] no són normals però passen de tant en tant, aquí i en molts altres llocs del món”. Sense anar més lluny, Rovira recorda que l’any 1986 es van produir caigudes similars de torres d’alta tensió a la comarca d’Osona per l’acumulació de neu als cables, “i a finals dels anys 1980, una línia acabada de construir entre Vandellòs i Pierola va caure a causa de la boira gebradora”.
Un perill anunciat
Rovira recorda que el Col·legi d’Enginyers Industrials va publicar l’any 2006 un ampli estudi alertant dels dèficits de la xarxa a les comarques de Girona i considera que l’incident d’aquesta setmana ha deixat en evidència la necessitat de reforçar les infraestructures. El vicedegà, en aquest sentit, considera que les noves xarxes de transport i distribució previstes “són imprescindibles”, encara que hi hagi algunes veus en contra.
A banda d’accelerar els treballs de recuperació de l’electricitat en les zones afectades i de planificar un increment de la solidesa de la xarxa, Josep Maria Rovira considera que caldria revisar la capacitat de resposta davant incidents com l’actual. “Hauríem de millorar els plans de protecció civil i intensificar la capacitat d’autoprotecció. Els ajuntaments haurien de saber on han de trucar en cas d’una emergència com aquesta, hauríem de tenir una logística més preparada per donar resposta immediata i s’hauria d’informar millor la població per evitar, per exemple, casos d’intoxicació per l’ús inadequat de generadors elèctrics”, explica el vicedegà.
La millora de la xarxa elèctrica gironina inclou la línia de molt alta tensió (MAT) Vic-Bescanó-Santa Llogaia i també la connexió –amb traçat subterrani– entre Sant Llogaia i la subestació francesa de Baixàs. A partir d’aquesta línia de transport coneguda genèricament com a MAT (de 400 kV, gestionada per Red Eléctrica de España, REE), sorgiran altres línies de subtransport i distribució (gestionades per Endesa). “La nova línia de transport és imprescindible per millorar la solidesa de la xarxa però per si mateixa no seria suficient, cal construir i s’estan construint moltes línies de tensió més baixa per sota fins a arribar al consumidor”, explica Agustí Maure.
Dos motors millor que un
Respecte a la necessitat de la nova MAT, el director general d’Energia fa servir una exemple molt habitual en el sector: “Ara, amb una única línia elèctrica que porta electricitat a tota l’àrea de Girona, és com si estiguéssim volant amb un avió amb un únic motor, i és evident que sempre és més segur tenir un aparell amb dos motors”. Maure considera que davant de circumstàncies excepcionals com la nevada del dia 8 és gairebé inevitable que es produeixin incidents a la xarxa elèctrica, però “no hi ha dubte que tenint dues línies d’entrada d’alta tensió i una xarxa ben travada el risc és molt inferior”.
Josep Maria Rovira, vicedegà del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, coincideix que “aquest tipus d’incidents [danys en la xarxa elèctrica per nevades] no són normals però passen de tant en tant, aquí i en molts altres llocs del món”. Sense anar més lluny, Rovira recorda que l’any 1986 es van produir caigudes similars de torres d’alta tensió a la comarca d’Osona per l’acumulació de neu als cables, “i a finals dels anys 1980, una línia acabada de construir entre Vandellòs i Pierola va caure a causa de la boira gebradora”.
Un perill anunciat
Rovira recorda que el Col·legi d’Enginyers Industrials va publicar l’any 2006 un ampli estudi alertant dels dèficits de la xarxa a les comarques de Girona i considera que l’incident d’aquesta setmana ha deixat en evidència la necessitat de reforçar les infraestructures. El vicedegà, en aquest sentit, considera que les noves xarxes de transport i distribució previstes “són imprescindibles”, encara que hi hagi algunes veus en contra.
A banda d’accelerar els treballs de recuperació de l’electricitat en les zones afectades i de planificar un increment de la solidesa de la xarxa, Josep Maria Rovira considera que caldria revisar la capacitat de resposta davant incidents com l’actual. “Hauríem de millorar els plans de protecció civil i intensificar la capacitat d’autoprotecció. Els ajuntaments haurien de saber on han de trucar en cas d’una emergència com aquesta, hauríem de tenir una logística més preparada per donar resposta immediata i s’hauria d’informar millor la població per evitar, per exemple, casos d’intoxicació per l’ús inadequat de generadors elèctrics”, explica el vicedegà.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.