La crisi fa disparar el nombre de guies turístics i taxis pirataa Barcelona
Els guies oficials denuncien que hi ha total impunitat i que les agències de viatges contracten els guies pirata en origen, perquè ofereixen preus més baixos
La crisi fa augmentar el nombre de taxis sense llicència
Els espais on es concentren més aquests guies pirata són el parc Güell i la Sagrada Família. Són monuments per on passen riuades de turistes al llarg del dia, però no sempre disposen d'un guia oficial, tot i que tant a l'interior del temple com al parc són obligatoris. L'Associació Professional de Guies i Turisme (APIT) assegura que durant els últims temps l'intrusisme s'ha disparat i persones sense cap formació expliquen “la història” de Barcelona als visitants. “Els guies hem de passar uns exàmens molt durs, paguem els autònoms i ho tenim tot en regla. Després ens trobem que hi ha total impunitat a l'hora de permetre l'intrusisme a la nostra feina”, es queixa Yolanda Saguar, membre de l'APIT.
El col·lectiu es queixa que des de fa un temps s'ha liberalitzat la professió “per la pressió” de les agències de viatge que treballen amb grups de russos, xinesos i alemanys, principalment, i que ja incorporen el guia. “Ara només és obligatòria la contractació dels guies oficials a l'interior de l'edifici, però és que ni a la Sagrada Família se'ns respecta!”, afirma Saguar. La llei va canviar fa poc temps i, així, hi ha la paradoxa que un guia no oficial pot fer l'explicació a fora, a una de les façanes, però no pot continuar a dins. Tot i això, els oficials asseguren que “cada dia hi ha batalles a l'interior del temple”. “No es controla gens, només els importa que la gent entri i pagui”, hi afegeix Saguar.
Un dels espais on més es respecta, segons els guies, és al Museu Picasso, i on menys, al Parc Güell. Allà és obligatòria la credencial, però difícilment hi ha ningú per controlar. Arriben els grups sense els guies homologats, fan la visita i marxen. Un dels voluntaris cívics més veterans del Parc Güell, Juli Bernat, explica que en els últims temps la situació ha anat a més. “Jo gairebé conec tots els guies i quan en veig entrar un que no és oficial li demano la documentació i si no me la dóna amenaço de cridar la policia”, diu Bernat. Els associats asseguren que han cursat infinitat de denúncies que “s'arxiven de manera automàtica”.
Les agències de viatges, a través de l'ACAV ( Associació Catalana d'Agències de Viatges), es defensen de les acusacions dels guies. Diuen que no estan obligats a contractar guies habilitats i que la normativa els permet fitxar un altre tipus de perfil, més econòmic. “Hi ha clients que no estan disposats a pagar els preus dels oficials i que demana un altre tipus de servei”, defensa Tatiana Tur, gerent de l'ACAV. Les agències expliquen que moltes vegades no es necessita un expert, sinó algú que pugui explicar “una panoràmica de la ciutat”. La direcció general de Turisme de Catalunya assegura que des de fa un temps s'aplica la normativa europea que ha liberalitzat aquesta professió. L'administració nega que no es controli als monuments i assegura que fins i tot hi ha campanyes de col·laboració amb els museus i altres monuments per tal de demanar les credencials als guies. També defensa que hi ha inspeccions per evitar aquesta problemàtica.
Un altre sector que nota de manera cruenta els efectes de l'intrusisme per culpa de la crisi són els taxistes. En els últims temps han notat com proliferen vehicles pirata que els prenen els clients. Actuen sense llicència, rarament tenen assegurança i cobren tarifes irregulars.
Reclam a internet
Els sindicats denuncien que molts d'aquests taxistes s'anuncien a la xarxa sense cap mena de control per part de les autoritats. “Cada dia n'hi ha més, amb el perill que això suposa si hi ha accidents”, avisa Josep Maria Soto, de Grup de Taxi. Els taxis pirata es col·loquen a les zones on hi ha més moviment, a l'aeroport, a l'estació de Sants i a les d'autobusos i sempre fan servir el mateix modus operandi.: recluten els clients a les terminals i els condueixen cap allà on tenen aparcats els vehicles. “No entenc com la gent se'n refia i puja a cotxes sense distintiu”. Així com els guies pirata cobren un preu més baix que l'oficial, els taxistes il·legals no tenen manies a l'hora de cobrar tarifes desorbitades. “A vegades van a buscar clients a fora dels centres comercials, els hi pugen els paquets i és llavors quan demanen un preu més elevat que una tarifa regulada. Per trajectes que costen 12 euros, ells en poden demanar 20 o 30”, es queixa Soto. “Cada cop són més, gent que es queda sense feina, majoritàriament d'origen immigrant, però també n'hi ha molts d'aquí”, denuncien.
Gaudí, “borratxo i drogoaddicte”
Un dels aspectes que més preocupa els guies oficials és la imatge que donen els guies pirata de Barcelona. Des de l'associació consideren que aquest és un problema “molt greu, perquè qualsevol no es pot posar a explicar la història de Barcelona sense coneixements”. Els guies asseguren que cada dia senten “autèntiques barbaritats”. “Antoni Gaudí era un borratxo, que prenia drogues i que tenia al·lucinacions, d'aquesta manera s'expliquen les formes i els colors del Parc Güell o de la Sagrada Família”. Una afirmació que és totalment falsa, perquè se sap que l'arquitecte vivia d'una manera frugal i que no era un home avesat als excessos. Segurament, la seva imaginació es devia a les llargues temporades que va passar a la masia de la seva família, a Riudoms, on va poder observar de prop la natura. L'altra brama és que el genial arquitecte va morir atropellat per un tramvia just davant de la Sagrada Família. Tampoc no és cert. Gaudí va morir atropellat per un tramvia, però no davant de la catedral que va projectar.
12 persones en un furgó isotèrmic
L'augment de l'intrusisme en els taxis de Barcelona és un delicte difícil de demostrar i que ha arribat a nivells delirants. Per una banda, des de l'oficina del portaveu dels Mossos d'Esquadra expliquen que el fet que una persona pugi al cotxe privat d'una altra no és cap delicte i que, en tot cas, s'hauria de demostrar que al final del trajecte hi ha una transacció econòmica. Els Mossos asseguren que si darrere hi ha una denúncia concreta, amb una matrícula de vehicle, seria més fàcil actuar. Tot i això, els sindicats de taxistes es queixen que els infractors actuen amb total impunitat. “Els van posant multes, però això no serveix de res, el que s'hauria de fer és immobilitzar el vehicle”, diu Luis Berbel del Sindicat de Taxis. Segons expliquen els taxistes, els cotxes que s'utilitzen són fins i tot furgonetes isotèrmiques. Es dóna el cas que l'any passat els mateixos taxistes van interceptar un furgó isotèrmic que feia de taxi pirata i que transportava 12 persones. El taxista pirata es va fugar, a peu i sol.