El calendari laboral és el que més satisfà el professorat català, per davant de l'estabilitat i l'horari
A l'altre costat de la balança hi ha les dificultats de progressió laboral
La reforma del calendari escolar està aixecant polseguera. I no és gens estrany. La darrera enquesta que va fer pública la Fundació Bofill, en la qual, entre d'altres aspectes, analitzava el grau de satisfacció dels docents catalans respecte a les seves condicions laborals, posa de manifest que el que més valora aquest col·lectiu és el calendari laboral, que queda per damunt, tot i que per poc, de l'horari de treball i de l'estabilitat de la seva feina.
Els mestres i professors estan majoritàriament satisfets amb el seu horari i amb la feina que fan a les classes, però en canvi posen de manifest la seva insatisfacció pel que fa a la manca de promoció professional, o el que s'anomena carrera docent. També consideren negativa la implicació que tenen les famílies en les activitats docents i en el prestigi o valoració social que tenen els professors. L'anàlisi del professorat català manifesta que un 80% apunten que se senten molt insatisfets o insatisfets de la valoració social que reben. I pel que fa a les possibilitats de promoció personal, més de la meitat dels professors, un 64,5%, assegura que no ha tingut mai cap altra responsabilitat de coordinació o de direcció en els darrers quatre anys, més enllà de la seva tasca com a docent. I un de cada quatre professors s'ha dedicat només a la tasca de professor i ni tan sols ha tingut el càrrec de tutor, una responsabilitat addicional valorada pel col·lectiu docent.
En general, però, l'organització del temps laboral (l'horari, el calendari, el sistema de permisos, les llicències i les excedències) és l'aspecte més ben valorat pels docents i set de cada deu es mostren satisfets o molt satisfets. Però, en canvi, la valoració de les condicions de la docència se situa en quarta posició i menys de la meitat del professorat n'està satisfet o molt satisfet.
També hi ha altres dades pessimismes. Prop d'un 25% dels professors no està content amb l'heterogeneïtat d'alumnes que hi ha a les aules. Mentre que només un 10% dels mestres i professors enquestats se senten satisfets del funcionament general de l'ensenyament obligatori, un 60% es declaren insatisfets o molt insatisfets. El 30% restant es mostra indiferent pel que fa a aquesta qüestió.
L'informe aprofundeix en d'altres aspectes, com ara que hi ha més professors que fa uns anys, i les ràtios han millorat i s'ha passat de 18 alumnes per professor a 12 a primària i de 14 a 9 a secundària.