No va ser un llamp sinó un defecte a la catenària la causa de la incidència a l’estació de Gavà
Un informe d’Adif atribueix la incidència a deficiències en la infraestructura
Desmenteix les primeres hipòtesis del ministeri que defensaven el perfecte estat de la línia
El govern demana la dimissió de la ministra Sánchez “per mentir”
No va ser un llamp la causa de l’incident a l’estació de la R2 a Gavà que el maig d’aquest any va deixar sense el servei durant un temps els usuaris d’aquesta línia. Segons un informe que ha fet públic avui TV3, Adif admet que la causa que va provocar la interrupció del servei va ser un problema amb una de les forquilles de la catenària. Segons l’informe dels pèrits, podria haver caigut pel vent, pel pas dels trens o per un mal muntatge d’aquest element. En tot cas, cada cop que passava un tren, el cable elèctric se sobreescalfava. Eren desenes de vegades al dia, fins que la nit de l’1 de maig es va trencar.
Desmenteix així aquest informe les moltes versions que es van donar de l’accident, des de la del secretari general d’Infraestructuras del Ministeri de Transports, Mobilitat, Xavier Flores, que va atribuir la incidència a un llamp fins la de la pròpia ministra de Transports, Raquel Sánchez, que va assegurar que no semblava un problema “de dèficit en la infraestructura” perquè constava que el manteniment de la línia estava a punt.
Davant d’aquesta constatació, el govern ha acusat la ministral Sánchez de “mentir”. Després de conèixer l’informe d’Adif, la portaveu del govern, Patrícia Plaja, ha demanat la dimissió de Sánchez: “Qui menteix i no dóna la cara ni les explicacions necessàries no pot continuar al davant d’un ministeri”. Així mateix, ha subratllat que el ministeri “va negar” que les causes fossin altres que un llamp, i a més en període de campanya electoral. El govern ho considera “gravíssim”, sobretot perquè es va posar “en perill” la integritat física de les persones usuàries de Rodalies. En aquest sentit, l’executiu ha tornat a exigir el traspàs íntegre del servei.
L’informe d’Adif al qual ha tingut accés TV3 explica però que va ser una forquilla de la catenària la que es va desprendre i que la última revisió s’havia fet feia un any i mig.
Com a conseqüència de l’incident, que va tornar a aixecar una tempesta política i que el govern català tornés a reclamar el traspàs de rodalies, milers de persones van haver de buscar un transport alternatiu i Renfe va cobrir el trajecte amb busos llançadora. El servei no va recuperar la normalitat fins a vint dies després de la incidència.
L’informe explica que l’avaria va passar poc abans de dos quarts de nou del vespre, quan un tren procedent de Castelldefels va entrar a l’estació de Gavà. En passar per sota del punt afectat, el cable es va escalfar tant que es va trencar i va caure sobre un senyal de seguretat. Aquí es va originar el foc, que es va propagar ràpidament, segons Adif, perquè els mecanismes de protecció havien estat vandalitzats uns dies abans.
I aquesta va ser la clau. L’informe d’Adif apunta que la caiguda de la catenària era, a priori, una incidència “de poca importància”, però que es va convertir en molt més greu per “la caiguda casual” del cable elèctric sobre el senyal de seguretat. Les flames van acabar arribant a l’enclavament electrònic, el cervell que controla la circulació de trens a la zona.
L’informe d’Adif es va tancar el 6 de setembre, una setmana abans de la reunió entre la ministra de Transports i la consellera de Territori a Madrid, en què Raquel Sánchez va assegurar a Ester Capella que encara no tenia constància de què havia passat a Gavà.