Societat

L'Església catòlica passa el Dissabte de Glòria enfrontada a anglicans i jueus per la pederàstia

Els rabins es queixen que el predicador del Papa assimili a l'antisemitisme les crítiques rebudes pels abusos. L'arquebisbe de Canterbury assenyala que l'Església catòlica irlandesa ha "perdut tota la credibilitat" i se n'ha de desdir després de la reacció de l'arquebisbe de Dublín

Dissabte de Glòria convertit en un via crucis per a la jerarquia de l'Església catòlica, que ha passat la jornada enfrontada amb jueus i anglicans per l'escàndol dels casos de pederàstia que s'estan destapant en les últimes setmanes. El Vaticà s'ha vist obligat a desautoritzar el predicador de la Casa del Pontífex, que aquest Divendres Sant va equiparar les crítiques rebudes pel Papa amb l'antisemitisme, i a l'altra banda del canal de la Mànega s'ha desfermat una tempesta entre l'arquebisbe de Canterbury, cap de l'Església anglicana, i el de Dublín.

L'episodi que ha irritat els jueus va començar per les paraules de Raniero Cantalamessa, predicador de la Casa del Pontífex, que ahir va assegurar, durant la celebració de la Passió del Senyor i davant del Papa Benet XVI, que un amic jueu li havia escrit una carta per solidaritzar-se amb el Vaticà per l'allau de crítiques rebut pels casos de pederàstia. Aquest amic jueu, no identificat, deia a Cantalamessa que aquesta situació era equiparable a l'antismitisme, segons va explicar el predicador.

La reacció dels jueus ha estat irada. El rabí en cap a Roma, Riccardo Di Segni, ha qualificat la comparació del suposat amic de Cantalamessa de "repugnant, obscena i sobretot ofensiva, tant per a les víctimes dels abusos com per a les víctimes de l'holocaust". I el rabí Marvin Hier, del centre Simon Wiesenthal, ha demanat al Papa que demani perdó per aquesta "analogia vergonyosa" i ha considerat les paraules del predicador "injurioses".

Per apaivagar les crítiques, el portaveu del Vaticà, Federico Lombardi, ha assegurat que la comparació de Cantalamessa "no és la línia del Vaticà", tot i que l'ha disculpat assegurant que el predicador només volia fer pública la solidaritat amb el Papa expressada per un jueu.

Estira-i-arronsa Londres-Dublín
Mentrestant, el bisbe de Dublín, Diarmuid Martin, s'enfrontava amb el de Canterbury, Rowan Williams, per unes declaracions d'aquest últim a la BBC. El cap de l'Església anglicana havia assegurat, en una entrevista que de fet encara no ha estat emesa íntegrament i ja que es reservava per al Dilluns de Pàsqua, que l'Església catòlica irlandesa "ha perdut tota la credibilitat".

També refereint-se a paraules d'un amic no identificat, en aquest cas irlandès i suposadament capellà catòlic, ha advertit que "ara és molt difícil anar pel carrer en algunes zones d'Irlanda amb alçacoll", ja que la imatge de l'Església està malmesa pels abusos sexuals no aturats en el seu moment i que es van destapant ara, anys després d'haver-se comès. De fet, un informe del govern irlandès ha destapat que l'Església va amagar "de manera obsessiva" els abusos comesos entre el 1975 i el 2004 en moltes parròquies.

"Que una institució tan arrelada a la vida d'una societat perdi de sobte tota la seva credibilitat no és només un problema per a l'Església, és un problema per a tothom a Irlanda", ha afegit l'anglicà.

Aquestes paraules han estat respostes per l'arquebisbe de Dublín. Diarmuid Martin ha lamentat que "els que treballen per la renovació de l'Església catòlica a Irlanda no necessitaven aquests comentaris en plena Setmana Santa, no se'ls mereixen, i posaran a prova la seva fe encara més".

Les queixes de Martin han tingut un efecte immediat. Williams ha confessat la seva "profunda tristesa i el seu penediment" per les seves paraules, i s'ha excusat per "les dificultats" que les seves observacions hagin pogut causar a l'Església catòlica d'Irlanda.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.