Societat

Pacte pel quart cinturó

L’obra formarà part del Corredor del Mediterrani, segons el Pacte Nacional d’Infraestructures, que signaran ERC i ICV, però no CiU i PP

Serà més estret o més ample, s’acostarà més o menys als nuclis urbans, però es farà. El Quart Cinturó serà una realitat i formarà part del Corredor del Mediterrani, segons es desprèn de l’última versió del Pacte Nacional d’Infraestructures, que tant ERC com ICV s’han compromès a signar. Tot i que el redactat és ambigu per no ferir les susceptibilitats dels electorats de les dues formacions, les fonts del govern consultades per l’AVUI no deixen lloc a dubtes.

En el text definitiu del pacte el Quart Cinturó és l’única infraestructura que té una descripció específica. En tres paràgrafs s’insereix la carretera –anomenada ronda del Vallès– en el marc d’un programa per a la mobilitat de la comarca que ha de prioritzar el transport públic, s’assegura que “arribarà fins a Granollers” i que la Generalitat proposarà “traçats alternatius a la proposta avui vigent del ministeri de Foment”.

Aquesta definició absolutament ambigua no voldria dir res si no anés precedida de la definició de les característiques que ha de tenir el Corredor del Mediterrani. En aquest sentit, s’assegura que hi haurà una via d’alta capacitat “lliure de peatge entre la frontera francesa i Algesires”. Traduït en el mapa de Catalunya, això vol dir la unió de la N-2 i la N-340 desdoblades a través del Quart Cinturó, tal com ja preveuen els plans d’infraestructures aprovats pel ministeri de Foment i pel departament de Política Territorial. Aquest últim amb el suport d’ERC i ICV en la passada legislatura.

De fet, si no hi hagués hagut aquesta definició del Corredor del Mediterrani, entitats com la Cambra de Comerç, Pimec o alguns col·legis professionals no s’haurien adherit a l’acord. En canvi, el text del pacte no convenç ni CiU ni PP ni Foment del Treball. Precisament, el responsable convergent de la negociació del pacte, Josep Rull, va carregar contra l’excés d’ambigüitat, perquè “un pacte nacional no es pot interpretar de manera diferent” segons es miri amb un color polític o un altre. Però amb CiU o sense, el conseller Nadal ja està ultimant els detalls perquè se signi el pacte aquest mes de setembre. És conscient que l’acord arriba tard i, si sorgeix qualsevol impediment d’última hora, ja no se signarà, perquè quedarà menys d’un any per a les eleccions.

Actualment el Quart Cinturó només està en obres entre Abrera i Terrassa i no hi hauria d’haver problemes per consensuar un traçat fins a Sabadell. El tram entre Granollers i Sabadell serà el mes complicat d’acordar a causa de la forta contestació social que hi ha al territori convenientment mobilitzada per ERC i ICV. “Caldrà un gran esforç per part de tots”, indicava Nadal en una entrevista recent a l’AVUI. De Granollers cap al nord, la via més lògica de continuïtat és el desdoblament de la C-35 fins a Maçanet.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.