Societat

La contaminació també limitarà la velocitat variable

Els panells informatius variaran la velocitat també depenent de les condicions meteorològiques i la fluïdesa del trànsit

Amb aquesta fórmula el govern enterra la limitació permanent a 80 km/h

La limitació permanent de la velocitat a 80 km/h als accessos de Barcelona té les setmanes comptades. La comissió rectora del pla de millora de la qualitat de l'aire de la regió de Barcelona, que depèn del Departament de Territori i Sostenibilitat, prendrà avui la decisió formal per eliminar una de les mesures més polèmiques impulsades per l'anterior govern i dilluns l'explicarà públicament el conseller d'Interior, Felip Puig. Aquest Departament i el que dirigeix Lluís Recoder ja han acordat la fórmula que permetrà prescindir del límit de 80 sense renunciar a la incidència que la velocitat té en els índexs de contaminació. En tots els trams ara regulats es continuarà aplicant el sistema de velocitat variable en base a tres factors: la fluïdesa del trànsit (com més congestió hi hagi, més es reduirà el límit de velocitat), la incidència de la climatologia sobre la via (boira, pluja, gel, etc.) i la previsió dels índexs de contaminació. La incorporació d'aquest darrer paràmetre és la solució que ha trobat el govern per fer front a les crítiques dels experts partidaris de la mesura impulsada per Saura, ja que amb la flexibilització de la velocitat el Departament de Territori i Sostenibilitat confia com a mínim poder mantenir l'índex de reducció de la contaminació aconseguit des que es va aplicar la mesura dels 80, el gener del 2008.

Reducció de l'11%

Entre el 2007 i el 2008 la presència de partícules contaminants a l'aire es va reduir un 11%, segons els experts, en la zona on es va aplicar la limitació de la velocitat, si bé aquest percentatge no es pot atribuir només als 80 per hora ja que també hi va incidir la disminució del trànsit i l'activitat industrial per efecte de la crisi. Atenent a aquests altres factors, el govern considera que d'aquest 11% de disminució només un 2% es pot atribuir a l'efecte 80.

En la reunió de demà, la comissió rectora del pla de millora de la qualitat de l'aire a la regió de Barcelona donarà llum verd a un nou pla de contaminació que ja no inclourà la limitació permanent de la velocitat. El sistema de velocitat variable, regulat des del Centre d'Informació Viària de Catalunya i transmès als conductors a través dels panells lluminosos instal·lats a la via, tindrà en consideració també les previsions de contaminació a l'hora de fixar el límit de velocitat, que ocasionalment podrà baixar a 80 per hora però que també es podrà adaptar a la velocitat estipulada per a cada via: 100 km/h en els trams d'autovia o 120 en els d'autopista. Aquests sistema, de fet, ja fa algunes setmanes que funciona de manera experimental entre Martorell i Molins de Rei, i ara s'ampliarà a la resta de trams més pròxims a Barcelona limitats a 80. Per obtenir les previsions de contaminació es tindrà en compte, per exemple, la predicció meteorològica a curt i mitjà termini, ja que el temps té una elevada influència en l'evolució de partícules contaminants a l'aire. Per exemple, en una situació anticiclònica els índexs de contaminació tenen tendència a pujar per l'elevada presència de partícules en suspensió i, en canvi, una situació de borrasca o de vent fort fa que disminueixin sensiblement.

Mesures addicionals

Ara bé, la renúncia als 80 per hora permanent obligarà la Generalitat a, com a mínim, revisar el pla de millora de la qualitat de l'aire a l'àrea de Barcelona per incorporar-hi mesures addicionals que permetin complir les exigències de la Unió Europea. A partir d'aquest nou pla, la Generalitat confia que la UE li concedirà una pròrroga per complir els objectius. Segons dades provisionals del 2010, el nivell de contaminació a l'àrea limitada a 80 es continua superant en òxid de nitrogen. Per aquesta anomalia, precisament, l'executiu europeu té obert un expedient sancionador contra el govern català.

LA XIFRA

2%
és el percentatge en què s'ha reduït la contaminació i que l'actual govern atribueix exclusivament a l'efecte 80.

LA DATA

01.01.08
Es va posar en marxa la zona 80 impulsada per Medi Ambient i Interior, aleshores en mans d'ICV.

Plataforma i Puig, enfrontats

Contra el canvi:

La plataforma d'usuaris i experts agrupada en la Promoció del Transport Públic (PTP) va emetre ahir un comunicat en què lamenta el fons i les formes amb què Interior vol suprimir el límit de velocitat. Consideren que la decisió és precipitada perquè el govern no ha realitzat prou estudis i lamenten que no es permetrà presentar-hi al·legacions. El grup de treball que promou el transport públic defensa que els 80 km/h han millorat la fluïdesa del trànsit i han reduït l'accidentalitat.
Fermesa del govern:
El conseller Felip Puig va insistir ahir que la decisió d'eliminar la limitació fixa a 80 km/h és ferma. Segons Puig, la retirada serà gradual i se substituirà per un sistema flexible que tingui en compte els trams horaris i que caldrà aplicar, va dir, tenint en compte els informes ambientals que s'han de presentar aquesta setmana. El conseller va criticar de nou la rigidesa del sistema actual i va rebutjar les acusacions de buscar la confrontació amb els seus predecessors a Interior.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.