Societat

Col·lapse recurrent

El fum d'un incendi en una estació de tren fantasma a tocar de l'Arc de Triomf manté aturada rodalies durant set hores

La incidència afecta 100.000 usuaris i obliga a tancar les sis estacions centrals de la xarxa de Barcelona

“A rodalies si no és una cosa és una altra, em resigno”, afirma un usuari

El caos es va tornar a apoderar ahir de la xarxa de rodalies de Barcelona i, de nou, va tornar a castigar uns usuaris que cada cop desconfien més d'aquest servei ferroviari. L'enèsima jornada de col·lapse va tenir l'origen en un incendi que es va produir de matinada a l'estació de tren fantasma Bifurcació-Vilanova, situada entre les d'Arc de Triomf i Clot-Aragó. El fum acumulat a dins dels túnels va obligar a interrompre la circulació de trens al centre de Barcelona durant set hores –des de l'inici del servei– i, com a resultat, 210 trens i 72.000 usuaris van quedar afectats, segons Renfe. Una xifra, la de viatgers, que la Generalitat va elevar després a 100.000. La línia 1 del metro també va haver de tancar entre les estacions d'Universitat i Glòries, un tram que va quedar sense servei entre les sis i les onze del matí.

Els bombers de Barcelona van atribuir l'origen del foc a “l'acumulació de deixalles i altres materials” a l'estació abandonada, que no es va arribar a inaugurar mai. Alguns veïns asseguren que han vist moviment de persones a l'interior, tot i que l'Ajuntament va dir ahir que no té constància que allà hi dormi ningú. El fum va obligar a tancar, en concret, les estacions de Sagrera-Meridiana, Arc de Triomf, Clot-Aragó, Passeig de Gràcia, Barcelona Estació de França i Plaça de Catalunya. En plena hora punta, doncs, cap tren circulava per l'interior de la ciutat i totes les línies de rodalies van quedar afectades. L'R1 finalitzava el recorregut a Badalona, l'R2 nord l'acabava a Sant Andreu Comtal i l'R2 sud, a Sants. Pel que fa a les línies R3 i R4, finalitzaven el trajecte a Sant Andreu Arenal si els trens venien des del nord o a Sants si ho feien des del sud.

Un cop extingit l'incendi, es van fer circular trens buits per ventilar els túnels i la circulació es va restablir ja cap a les dotze del migdia. Els horaris, però, es van anar recuperant de manera progressiva durant la jornada. Les afectacions derivades del foc es van estendre als regionals –sobretot als del corredor sud– i també als trens de llarga distància, mentre que les línies d'alta velocitat van funcionar amb normalitat des de Sants. Per cobrir el trajecte entre aquesta estació i l'aeroport, Renfe va habilitar un servei de bus llançadora.

El director de Rodalies, Félix Martín, va demanar disculpes als usuaris i va lamentar el fet de no haver estat “a l'altura de les expectatives que el ciutadà té en els serveis ferroviaris”. Certament, la vida quotidiana dels viatgers va quedar afectada altre cop ahir i molts van viure una odissea per poder desplaçar-se per la ciutat. A l'estació de Sants, tres informadors de Renfe van assumir la tasca d'atendre els usuaris i suggerir-los alternatives, ja que molts hi arribaven desorientats. Tot i que els torns estaven oberts per facilitar l'entrada i sortida dels viatgers, els vigilants de seguretat –que van esdevenir informadors improvisats– advertien que calia validar el bitllet per poder sortir a les estacions de destinació. “Si no ho feu, us poden multar”, advertien. Alguns se'ls acostaven despistats. És el cas de la Meri, que havia arribat en metro des de Sagrada Família i no era conscient del col·lapse que l'esperava a Sants. “Perdona, hi ha vaga avui?”, va preguntar sorpresa a una vigilant. Havia d'agafar un tren en direcció a Gavà per anar al dentista i ja donava per fet que arribaria tard.

En David tot just baixava del tren a dos quarts d'onze i arribava tard a classe. Havia agafat el tren a l'estació de Sant Sadurní i el trajecte havia estat una mica més llarg del que és habitual. “A mesura que ens apropàvem a Sants, ens anàvem aturant més estona a les parades; ja em prenc les incidències amb resignació perquè a rodalies, si no és una cosa, és una altra”, deia. És justament el que pensen l'Aroa i el Jesús. Ells eren a Sants esperant un Talgo per anar de vacances a Sevilla i sortia amb retard. Viuen a Centelles i, per arribar a Barcelona, havien agafat un tren de rodalies fins a Torre Baró i, després, el metro. “Hem arribat, patint, cinc minuts abans de l'hora en què havia de sortir el Talgo i pensàvem que el perdríem; jo agafo rodalies per anar a treballar i cada dos per tres hi ha alguna història”, diu el Jesús.

Fa només dos mesos, de fet, un robatori de cable de coure va provocar el caos a l'R2, l'R8 i l'R11 –amb 200 trens i 60.000 usuaris afectats– i les línies van trigar setmanes a tornar a la normalitat. Una altra jornada que quedarà per al record és la del maig de l'any passat, quan el sistema informàtic del control central d'Adif va caure una hora i mitja i unes 80.000 persones van quedar atrapades als trens i les andanes.

LES XIFRES

6
estacions
es van tancar per la presència de fum, entre les quals Arc de Triomf, Plaça de Catalunya i Passeig de Gràcia.
210
trens
van quedar afectats en la jornada d'ahir, en què el caos es va estendre a les línies R1, R2 nord i sud, R3 i R4.
100.000
usuaris
van resultar afectats pel col·lapse originat per l'incendi, segons la Generalitat. Renfe va dir que eren 72.000.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.