Infraestructures
El port de Mataró, amb el vent a favor
La Generalitat posa a licitació el varador de la dàrsena pesquera perquè aixoplugui iots de grans eslores
L'Ajuntament treballa per avançar aquest any les concessions de locals i amarratges que s'acaben el 2018
El port de Mataró, gestionat per un consorci públic integrat per la Generalitat i l'Ajuntament, és un dels espais estratègics i de més potencial econòmic de la ciutat, i ara proposa novetats orientades a reactivar una activitat que no està en el millor moment. La primera la va explicar a principis de mes la gerent de Ports de la Generalitat, Dolors Rodríguez, quan va anunciar en una entrevista a La Xarxa la licitació de les obres de condicionament d'un nou varador a la dàrsena pesquera perquè hi puguin amarrar una vintena de iots de gran eslora, d'uns vint metres de llargada com a mínim. Rodríguez va apuntar que amb el projecte es busca la participació de les empreses privades: “L'objectiu és optimitzar els espais de què disposem per atraure nous segments de negoci en creixement.” Ports de la Generalitat trepitja a cop segur, perquè en els últims dos anys ja s'ha destinat una bona part de la dàrsena pesquera a lloc de repòs de grans embarcacions gestionades per l'empresa Varador 2000, que té la seu a Arenys de Mar, i sota el nom de Mataró Marina Barcelona “que ha consolidat el seu ús”. La licitació de la Generalitat, a més, també preveu la reserva d'un espai concret per a l'activitat pesquera que encara queda al port. “Aquesta nova dàrsena permetrà que els vaixells hivernin i, alhora, que es beneficiïn de l'oferta industrial també existent al port d'Arenys de Mar pel que fa a reparacions i posada a punt dels vaixells”, va comentar la gerent de Ports.
Des de l'Ajuntament de Mataró s'aplaudeix la iniciativa: “S'ajusta a la línia de reactivació de l'espai portuari en la qual treballem des de fa temps.” El regidor de Promoció Econòmica, Miquel Rey (CiU), considera que “qualsevol acció orientada a millorar la capacitat de negoci del port rebrà el nostre suport perquè dóna valor afegit a la planificació de futur de les instal·lacions”. En aquest sentit, Rey destaca que s'ha encarat la recta final per aconseguir avançar les concessions dels serveis del Port de Mataró que esgoten el termini actual l'any 2018. “Amb la renovació de les concessions a trenta anys, tant a locals com a amarratges, aconseguirem que els propietaris vegin factible invertir en els seus negocis i aturar el declivi de la zona”, assenyala el regidor, que hi afegeix que “cal buscar noves fórmules per revifar l'atractiu del port”.
Com a tercer element, el mateix Miquel Rey recorda que fa un any es va tenir el primer contacte amb empresaris del sud de Florida que volguessin invertir en la construcció d'un varador a la platja de Pequín –a tocar de la zona de reparació de naus actual– destinat a iots d'entre 30 i 60 metres d'eslora. La inversió prevista, d'uns 90 milions d'euros, permetria a la capital maresmenca esdevenir tot un referent en el litoral català pel que fa a la reparació i manteniment d'aquests iots de grans dimensions que ara només funciona al Port de Barcelona i, de retruc, afavoriria l'activitat econòmica i de serveis de la ciutat, atès que els propietaris de les naus tenen un alt nivell adquisitiu.