“L'Estat ha dimitit de la seva responsabilitat en infraestructures”
Entra en servei la línia 9 del metro, que connecta Barcelona amb l'aeroport
El govern català i l'espanyol rivalitzen pel nivell d'inversió
“Si nosaltres no hi som, aquesta infraestructura no es fa”
Xoc de trens al metro de Barcelona, sense víctimes ni danys materials, però amb evidents efectes col·laterals en forma de refredament de les relacions entre les administracions catalana i espanyola, que des d'ahir tenen un nou motiu d'enfrontament. L'escenari de la confrontació va ser l'acte d'inauguració de la línia 9 –que uneix la ciutat de Barcelona amb l'aeroport del Prat i que ha estat finançada per la Generalitat–, que el govern va aprofitar com a altaveu de denúncia de
la falta de compromís de l'Estat amb Catalunya.
En el seu discurs, el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, va ser contundent en afirmar que “l'Estat ha dimitit de la seva responsabilitat en la inversió en infraestructures”. Va recordar que
en les obres de la línia 9 “no hem tingut el seu ajut” i va incrementar la contundència del discurs assegurant: “Si nosaltres no hi som, això no es fa. Si nosaltres no ens fem les infraestructures, no ens les faran.”
Els retrets de Puigdemont els va entomar Julio Goméz-Pomar, secretari d'estat d'Infraestructures, que va acudir a l'acte en representació de la ministra Ana Pastor, a qui
va excusar. Pomar va negar les acusacions i va assegurar que el compromís
de l'Estat amb Catalunya s'ha traduït en els últims cinc anys en una inversió de 12.000 milions d'euros.
Més molest que el secretari d'estat es va mostrar
el líder del PP a Catalunya, Xavier García Albiol, que en ple discurs de Puigdemont, i mentre el president assegurava que les infraestructures funcionen millor quan són gestionades des de Catalunya, es va aixecar i va marxar de l'acte, gest que va evidenciar el seu malestar per les crítiques.
Puigdemont no va ser l'únic que va tocar el crostó al govern espanyol. També ho va fer l'alcaldessa de l'Hospitalet de Llobregat, Núria Marín, que va posar l'accent en els reiterats incidents de la xarxa de rodalies. “Necessitem un metro regional que funcioni”, va dir Marín.
Un to ben diferent va tenir la intervenció de l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que va subratllar que “és temps de diàleg i cooperació”, amb referència a la voluntat expressada tant per la Generalitat com per l'Ajuntament de la ciutat de reprendre de manera immediata les obres al ramal del metro que unirà el centre de l'Hospitalet amb la Zona Franca i el barri de la Marina de Barcelona. Colau va subratllar el compromís del seu govern en la potenciació del transport públic “per preservar la qualitat de l'aire de la ciutat”.
Per la seva banda, l'alcalde del Prat, Lluís Tejedor, va aprofitar per reivindicar la necessitat de posar en servei l'estació intermodal del Prat “amb el compromís de totes les administracions i el lideratge de la Generalitat”. Es tracta de connectar el metro amb els trens que vénen del sud i convertir l'enclavament en “la T zero de l'aeroport del Prat”.