La futura xarxa de carrils bici de Tarragona tindrà 29 km i per fi passarà pel centre
Hi haurà millores a tot el tram de la costa, arribarà a la rambla Vella i també es connectaran Sescelades i el campus Catalunya
Tarragona passarà dels 12 quilòmetres actuals de carrils aptes per circular en bicicleta als 28,8 que es preveuen en l'avantprojecte dissenyat pels tècnics de l'àrea de Mobilitat del consistori tarragoní, al qual ha tingut accés El Punt. L'increment, doncs, és superior al 50 per cent respecte de la xarxa actual i servirà perquè l'equip de govern tarragoní mostri la seva aposta decidida per la mobilitat i per fer una crida a l'ús del vehicle de dues rodes. «Hem fet una previsió amb l'objectiu de lligar urbanísticament tots els barris», va explicar el regidor de Mobilitat, Carles Castillo. L'ampliació i millora dels carrils bici, però, no serà imminent, sinó que està previst que es durà a terme durant la propera legislatura. Un cop instal·lades totes les rutes, es procediria a posar en marxa el servei de lloguer de bicicletes.
D'acord amb l'estudi, es reforçaran les rutes actuals, i la més beneficiada serà la de la costa, que passarà dels 3,8 quilòmetres actuals a més de 13, amb la possibilitat de desplaçar-se des de la Mora fins al final de l'espigó, i amb l'opció d'agafar el desviament cap al barri del Serrallo. Aquest carril transcorreria paral·lel a la costa i permetrà al ciclista gaudir d'unes vistes privilegiades de la ciutat.
Rutes noves
La Part Alta també serà un lloc de pas per al futur circuit de carril bici tarragoní, amb més de 2 quilòmetres, així com el tram denominat Facultats, que servirà per unir els campus Sescelades, a Països Catalans, amb el del centre, a l'avinguda Catalunya, i es completarà un projecte endegat fa molts anys. Perquè això sigui possible, s'haurà de construir la passarel·la per damunt de la variant de l'A-7. També es passarà per l'hospital Joan XXIII i s'allargaran els carrils de l'N-340, que van des del centre fins a Bonavista, i els del parc fluvial del Francolí, inaugurats l'any passat i millorats en breu amb l'ampliació progressiva d'aquest pulmó verd de Tarragona.
L'amplada mitjana de les noves vies serà d'uns 2 metres i de tipus bidireccional. Hi haurà senyalització horitzontal i vertical i la superfície serà d'aglomerat asfàltic.
El doble d'aparcaments
Segons Castillo, s'apostarà sobretot per «garantir que la xarxa de carrils sigui segura i que doni seguretat a l'usuari de la bicicleta perquè no es barregi amb els cotxes, i un cop s'hagi aconseguit això, s'apostarà per un model concret». El regidor també va assegurar que es doblarà el nombre d'aparcaments, que actualment s'acosta als 100, perquè la gent es vagi adaptant i en comprovi les bones prestacions. Castillo va recordar que l'ordenança municipal actual prohibeix lligar bicicletes als fanals i als arbres: «Per això, necessitem que la gent vegi que cada cop té més facilitats.»
Un servei de lloguer de bicicletes amb motor
S.CJa fa anys que el consistori estudia implantar un sistema de lloguer de bicicletes, encara que en el cas de Tarragona serien mixtes, és a dir, amb motor. Això obeeix als desnivells constants que hi ha a la ciutat, principalment a la Part Alta. «Amb una bici convencional, segur que això no tindria èxit», va justificar Castillo. L'altre motiu pel qual s'apostarà per una bicicleta amb motor «és perquè aquest servei pugui arribar a tothom i especialment a la gent amb menys condicions físiques». Tot i que ja hi ha diverses empreses interessades, el consistori esperarà a tenir la xarxa viària bastant avançada per iniciar els tràmits per convocar un concurs. Castillo va insistir que abans de tirar endavant la idea del lloguer, prioritzaran la seguretat: «No volem cometre el mateix error que a Barcelona. No van fer bé les previsions i això ha provocat molta inseguretat.»
Reus arribarà als 27 d'aquí a dos anys
EL PUNTReus té actualment una xarxa de 23 quilòmetres de carril bici, gràcies als 3,5 que s'estan a punt d'acabar a la zona del Tecnoparc. La previsió és que el nombre augmenti fins d'aquí a dos anys a 27, tal com va anunciar el govern a l'inici de la legislatura. Ara bé, la part més complicada, pel que fa a la capital del Baix Camp, és instaurar l'ús de la bicicleta com a transport en el centre de la ciutat, atès que els carrers són estrets i és impossible que es pugui crear un carril bici. Fa algunes setmanes, el regidor de la Guàrdia Urbana ja va advertir que aquests carrils haurien d'estar sobre les voreres, i que vianants i ciclistes haurien de compartir-ne l'espai, però que llavors caldria que els ciclistes fossin conscients que el carril no és només per al seu ús i que, per tant, han de moderar la velocitat. Des de l'any 2006, l'àrea de Medi Ambient del consistori reusenc, que també estudia implantar un servei de lloguer de bicicletes, va posar a disposició de la ciutadania la possibilitat d'agafar una bicicleta, de manera gratuïta, per tal que comprovés els avantatges de desplaçar-se pels carrers de la ciutat amb aquest vehicle. Tres anys després, ha realitzat una enquesta entre els usuaris, que han aprovat amb un notable l'experiència d'anar sobre dues rodes per Reus.