Medi ambient

Del Ripollès a l'Empordà, la ruta més clàssica

Entre els camins ramaders que més s'han usat a la demarcació de Girona destaquen els que comuniquen els cims del Pirineu amb la costa

Traslladar a finals d'estiu les vaques i les ovelles des de les pastures altes del Ripollès cap a l'Empordà i al revés -quan arriben les primeres calors- deu ser un costum tan antic com ho és la pròpia ramaderia. Tot i que n'hi ha moltes altres arreu del país, aquesta ruta entre la muntanya i les zones de clima més benèvol, creuant la Garrotxa, ha estat de les més utilitzades. I és lògic que sigui així, tenint en compte la tradició ramadera del Ripollès i el fet de la seva relativa proximitat amb la comarca de Figueres.

Des de la vall de Camprodon, per exemple, bestiar i pastors caminaven per l'Alta Garrotxa, bé seguint les cotes més enlairades en direcció al cap de Creus (en el cas de les vaques) o bé en direcció a Besalú (l'opció preferida quan es tractava de xais). En aquesta segona opció es veu que va ser tot un clàssic l'hostal de la Vall del Bac, on els pastors podien parar a dormir mentre el bestiar descansava als parts dels afores. Un cop a l'alçada de Besalú partien diferents rutes que menaven fins a pastures properes al mar, com es mostra en el gràfic elaborat per la Fundació del Món Rural.

Els pastors i ramaders de la Vall de Camprodon expliquen mil i una anècdotes de la transhumància. Miquel Perals -setcasenc d'una família que havia tingut ramats- recorda el costum de deixar a l'hivern el bestiar a la rodalia del monestir de Sant Pere de Rodes i, si feia mal temps, a dins i tot. “Un cop -fa memòria- una vaca nostra va parir allà i ens vam vendre el vedell amb algú del Port de la Selva. Doncs bé, al cap d'unes setmanes vam pujar de nou el bestiar cap a Setcases, però un cop a casa, la mare del vedell va desfer tot el camí fins a Sant Pere de Rodes, per recuperar el fill”.

També van ser importants els camins que creuaven el Pla de l'Estany, vorejaven les Gavarres i acabaven al Baix Empordà. El bestiar del Montseny tenia moltes alternatives per passar els mesos freds, algunes de les quals consistien a desplaçar-se a l'àrea de Fornells de la Selva o a alguns punts de la Selva marítima.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.