Infraestructures

Els empresaris denuncien que l'obra a l'A-27 s'aturarà el 2011

Es basen en el testimoni dels contractistes, i l'Estat només assegura que, de moment, els treballs segueixen el curs previst

Demanen que, si no es fa la continuació fins a Lleida, es desdobli la C-14 entre Montblanc i Tàrrega

“Denunciem un dèficit inversor anual de 30 milions d'euros de mitjana entre el 2006 i el 2010”. Les mateixes queixes i la mateixa factura del retard acumulat per l'autovia Tarragona-Montblanc (A-27): 11 milions anuals per al transport químic que ara només pot utilitzar l'autopista AP-2 i 27 milions que deixa de percebre el sector turístic de la zona. Just un any després que les principals associacions d'empresaris del Camp de Tarragona fessin front comú per denunciar la lentitud en l'avenç de l'autovia, ahir van tornar a la càrrega, amb arguments similars. Ara, però, a més a més d'acusar l'Estat pel baix nivell d'execució –el juliol del 2009 era del 12% i ara les patronals estimen que ha arribat tan sols al 20%– que arrossega una infraestructura clau per enllaçar amb el Cantàbric, van denunciar per endavant l'impacte que auguren que tindrà la retallada en infraestructures anunciada pel Ministeri de Foment: “A dia d'avui podem dir que gairebé no s'està treballant en aquesta obra i, parlant amb els contractistes, ens consta que la paralització per a l'any que ve serà total”, per la qual cosa consideren que serà impossible acabar-la a finals del 2012, data prevista en l'últim anunci. La reacció de la subdelegació estatal a Tarragona, a més a més, no descarta aquest extrem: “Les obres, de moment, s'estan executant al ritme previst –va desmentir els denunciants–, però en un futur no sabem com quedaran afectades per la retallada”, van admetre fonts oficials.

Sis denunciants

Les entitats agrupades són la Cambra de Tarragona, l'Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT), la Confederació Empresarial de la Província de Tarragona (Cepta), l'Agrupació per a la Promoció del Port de Tarragona (Apport), la Federació Empresarial d'Hoteleria i Turisme (FEHT) i la Federació Empresarial d'Autotransport (FEAT). El president d'aquesta última, Josep Lluís Aymat, va exercir ahir de portaveu i va expressar un malestar que va en augment: consideren que només s'han fet treballs de delimitació de l'amplada de la infraestructura, però que encara no s'entreveu la plataforma final, cosa que no és del tot certa perquè sí que hi ha habilitats els talussos i la plataforma en alguns subtrams, com demostra la imatge. Lamenten que encara no s'hagi començat a fer el túnel del coll de Lilla –s'havia de començar a foradar a la primavera d'enguany però encara hi ha pendent d'aprovació una modificació del projecte perquè hi puguin passar mercaderies perilloses–. Les obres de l'autovia havien de començar el 2006 i no ho van fer fins al 2008, i des d'aleshores, sobretot en el primer tram entre Tarragona i el Morell, només hi ha hagut entrebancs. Els empresaris es queixen que tot plegat té un impacte directe en la pèrdua de competitivitat –agreujada per la crisi– del Camp de Tarragona, on un 35% de les mercaderies tenen com a destinació el quadrant nord-oest de la península i on, sense la nova autovia, la connexió entre la petroquímica del nord i la del sud és deficient i la competitivitat dels polígons Riu Clar i Constantí, també.

Acte públic

Per tot plegat, i considerant l'A-27 com una part d'un eix que ha d'unir Tarragona i Sant Sebastià, a través de l'eix subpirinenc per Osca, Jaca i Pamplona, el grup de pressió tarragoní organitzarà un acte públic a l'octubre, amb la participació d'entitats de tot l'eix, per reclamar la seva priorització com a obra estratègica. En el cas de l'A-27 Tarragona-Montblanc, amb partides del pressupost de l'Estat consignades des del 2006, «no hauria de quedar ara afectada per les retallades». També tornaran a enviar cartes a l'administració competent. «Aquest territori sempre està a la cua quan es tracta de prioritzar», es va queixar Aymat, que subratlla que, un cop l'Estat va apostar per Vinaròs, també ara fa un any, per fer desembocar l'A-68 a la Mediterrània, les úniques carreteres que connecten el Camp amb l'interior de la península són «de tercera», en referència bàsicament a l'N-420 i l'N-240.

L'alternativa de la C-14

D'altra banda, les patronals també estan preocupades per la falta de continuïtat d'aquest gran eix entre Montblanc i Lleida. En principi, s'havia anunciat un estudi informatiu per planejar aquest tram com a continuació de l'A-27, però l'anunci d'austeritat fet pel ministre de Foment, José Blanco, en el sentit que no es farien noves autovies paral·leles a l'autopista –l'AP-2, la concessió de la qual a Abertis s'esgota el 2024–, porta ara els empresaris a demanar una alternativa “més eficient”: que la Generalitat desdobli la C-14 entre Montblanc i Tàrrega, per anar a enllaçar amb l'A-2, l'antiga N-II desdoblada. També exigeixen un tram d'autovia que connecti el final de la C-14 desdoblada entre Salou i Alcover, amb l'A-27 a l'altura de Valls.

LA XIFRA

30
milions
de dèficit inversor anual imputen els empresaris a l'Estat per la baixa execució de les obres a l'A-27

LA DATA

12-2012
data prevista
per posar en servei els quatre trams de l'autovia. Sembla complicat que es pugui complir

El CIM de Montblanc, “hipotecat” Els dos últims trams, més avançats

El centre integral de mercaderies (CIM) de Montblanc és una de les plataformes logístiques per les quals aposta la Generalitat per enfortir el sector en un Camp de Tarragona que hauria de ser un nus logístic d'importància creixent. Però aquest CIM, del qual s'ha d'adjudicar en breu la redacció del projecte de planejament urbanístic, està fortament vinculat, com és evident, a les connexions viàries i ferroviàries, i la futura autovia és un dels seus principals elements de promoció. “El CIM de Montblanc està absolutament hipotecat per les obres de l'autovia i sense ella, és impossible que Montblanc pugui suportar tot el volum logístic previst”, va alertar ahir el president de la FEAT, que es queixa sobretot que, en matèria de mobilitat, mai no s'acabin prioritzant “les infraestructures amb servei específic per a aquesta regió”. “S'han fet millores amb el tercer carril de l'AP-7 o amb l'A-7, però en el marc de la millora de tot l'eix mediterrani”, matisa Aymat, que conclou: “Sense l'A-27, tot està condicionat, fins i tot el tràfic amb el primer client a l'interior de la península”. Els empresaris també van reiterar, igual que ara fa un any, que el 30% de la demanda turística de la Costa Daurada utilitzaria l'A-27.


Els trams on l'autovia pren més cos són just els dos últims, la variant de Valls i el tram fins a Montblanc, més ben dit, fins on s'ha de començar a foradar el túnel del coll de Lilla. De tota manera, l'activitat ahir era gairebé nul·la en tots els punts. El més endarrerit, en canvi, és l'inici del primer tram, ja que entre Tarragona i Constantí no hi ha cap indici de les obres al marge dels cartells. És el tram on es va haver de fer un canvi de traçat per l'afectació a una mina d'aigua important.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia