Miami Platja i l'Hospitalet també reclamen el tramvia
Demanen que s'estudiï d'integrar-los en una segona fase de la xarxa, igual que s'ha previst amb Altafulla i Torredembarra
Com Salou i Cambrils, aprofitarien la desafectació de la via actual
La franja costanera del Baix Camp no es vol quedar al marge del futur sistema tramviari del Camp de Tarragona. Tot i l'aparent congelació del projecte, els ajuntaments de Mont-roig del Camp, per un cantó, i de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant, per l'altre, han demanat en el darrer any a la Generalitat que inclogui els seus respectius nuclis costaners –Miami Platja i l'Hospitalet– en la planificació per tal que almenys s'hi estudiï l'arribada del Tramcamp en futures fases. La idea és ben senzilla: de la mateixa manera que s'ha previst fer-ho a Salou i Cambrils (en teoria el primer tram que podria executar-se), simplement es tractaria d'aprofitar per al tramvia la plataforma de la via fèrria actual, que es desafectarà un cop entri en servei la variant del corredor mediterrani per l'interior que s'està construint entre la central de Vandellòs, Vila-seca i Perafort, i que es preveu que pugui entrar en servei el 2014.
Fins a la nova estació
Els dos ajuntaments consideren que el cost de la infraestructura seria reduït, ja que la plataforma actual es podria aprofitar tota de Cambrils cap al sud. Per això, l'Ajuntament de Vandellòs ha demanat que el Tramcamp arribi almenys fins a l'estació actual de l'Hospitalet, tot i que troba que idealment hauria d'arribar a la futura del nou corredor ferroviari, un fet que en conjunt suposaria allargar uns 15 quilòmetres la xarxa prevista ara fins a Cambrils. Cap al sud, el consistori proposa que l'actual traçat ferroviari esdevingui una via verda, d'uns quatre quilòmetres, que comuniqui l'Hospitalet amb la cala del Castell, el PEIN de la Rojala i les platges del Torn o l'Almadrava, a tocar de la nuclear, fins al punt on es bifurca el nou traçat per l'interior del corredor mediterrani.
La proposta, de fet, ja es va incloure en l'estudi d'impacte ambiental previ al POUM, que ara s'està redactant, ja que l'Ajuntament ja l'havia plantejat abans al govern, sempre amb una resposta negativa. Ara, però, fent front comú amb Mont-roig i aprofitant el període d'exposició pública de l'estudi informatiu, ha demanat que es torni a estudiar. En aquest sentit, els uns i els altres recorden que hi ha dades sobre mobilitat i població (només a l'Hospitalet hi viuen unes 5.000 persones, que a l'estiu es tripliquen, a més dels clients dels càmpings) que podrien justificar la viabilitat de la idea, a les quals s'afegeixen altres motivacions, com ara l'interès que pot suposar descongestionar les platges del nord de la Costa Daurada per donar a conèixer més les del sud.
Informes municipals
Els dos ajuntaments han presentat informes dels arquitectes municipals per donar suport a la reivindicació. L'Ajuntament de Mont-roig el va presentar a la tardor en forma d'al·legació a l'estudi informatiu del Tramcamp, i el de Vandellòs, a més, ho ha inclòs com a al·legació al pla director de mobilitat del Camp de Tarragona, ara en tramitació.
L'informe de Mont-roig, que dóna raons molt similars a les de Vandellòs, recorda, a més, que ja va preveure en el POUM aprovat el 2006 la transformació futura de la plataforma del tren en una zona d'ús com a espai lliure i/o sistemes de comunicacions, per tal de reservar aquest espai, que fins i tot es planteja de desplaçar al costat de l'N-340 en els trams interurbans, “per a solucions de transport públic”. L'informe, a més, “troba a faltar” més integració del sistema tramviari amb el futur corredor mediterrani i més anàlisi de la viabilitat de la implantació de carrils segregats per a busos en els sòls que alliberi el ferrocarril actual. Per això, com a conclusió, es reclama la inclusió de Miami i l'Hospitalet en un sistema de transport “realment integral i general del Camp de Tarragona”.
LA XIFRA
Front comú a Constantí
Tots els grups municipals de Constantí també van signar, el desembre passat, l'Acord pel Tramcamp, una declaració que van presentar al govern quan van constatar, durant l'exposició pública de l'estudi informatiu, que el tramvia passaria de llarg del nucli de Constantí, tot i que travessaria en part el terme de darrere les Gavarres. El text troba especialment necessari el tramvia al polígon industrial del municipi i el polígon petroquímic nord, zones on diàriament “es fa un alt nombre de desplaçaments amb vehicle privat”. La declaració reivindicava la “importància estratègica” que tindria per al poble la “prolongació del sistema fins a Constantí i la construcció de les estacions necessàries al seu nucli urbà”, sobretot una vora la rotonda de la carretera de Reus, on podria arribar la línia des de l'aeroport.
Una ocupació màxima prevista de només un 17%
Els estudis d'ocupació preveien en l'horitzó del 2026 uns 12,4 milions de passatgers a tot el Tramcamp. La majoria viatjarien en el corredor entre Tarragona i els barris de Ponent, amb 3,1 milions, i els altres se situarien entre 1,5 i 1,7 milions. L'ocupació mitjana en un dia feiner en període no estival, així, s'estimava en uns 35 usuaris el 2026 si es desenvolupés l'àrea residencial prevista vora les Gavarres, fet que suposaria un grau d'aprofitament de només el 17% en combois amb una capacitat de 210 passatgers.
Incidint en això, en els informes municipals de Mont-roig i Vandellòs es constata que la demanda generada des de l'Hospitalet, per exemple, podria ser fins i tot superior a la de Vila-seca o Cambrils, amb una ocupació mitjana d'uns 15 usuaris per tren, que suposaria un grau d'aprofitament de només el 7,2%, xifra molt semblant, tanmateix, a la del Trambesòs, on és d'entre 15 i 17 usuaris. “El cost i el fet que les unitats han de tenir una capacitat mínima per ser operatives fa difícilment viable el sistema des d'un punt de vista estrictament econòmic”, admet l'informe de Mont-roig, que tanmateix recorda que “altres sistemes ja implantats en l'entorn metropolità de Barcelona són també deficitaris”, i es justifiquen per la seva incidència social o ambiental. En el mateix informe s'admet que “la component de rendibilitat econòmica es va reduint sensiblement en els trams perifèrics i no associats a l'eix Tarragona-Reus, i des d'aquest punt de vista la limitació del seu traçat fins a l'estació nodal de Cambrils Nord és comprensible”, tot i que “troba a faltar l'estudi d'implantació de futures ampliacions”, ja que “es tracta d'un estudi informatiu destinat a avaluar precisament la viabilitat tècnica, econòmica i poblacional”. En l'informe, a més, es recorda que el govern sí que preveu una futura prolongació cap a la Móra, Altafulla i Torredembarra, nuclis que “es troben en situacions similars” a les de Miami i l'Hospitalet.