Infraestructures

L'AP-7 a Girona guanya un 56% de trànsit pels nous enllaços

La nova ronda de Girona per l'autopista tanca el 2015, el primer any sencer en què està completa, amb 52.737 vehicles diaris, gairebé 19.000 més que els que hi havia el 2012 (33.851), l'any previ a l'inici de l'ampliació

A la ronda gironina hi ha un 20% més de trànsit que de la Roca a la frontera

El volum de trànsit al tram gratuït de l'autopista AP-7 que actua des de fa anys com a circumval·lació de la ciutat de Girona ha augmentat un 56% gràcies a l'obertura de nous enllaços –Girona Oest, Fornells i Vilademuls– que hi va haver el 2013 i el 2014. També la desviació dels camions des de l'N-II ha contribuït a aturar el descens de trànsit que hi havia hagut des de l'inici de la crisi. Concretament, segons dades facilitades per Abertis, el tram entre Fornells i Vilademuls va tenir l'any passat una intensitat mitjana diària (IMD) de 52.737 vehicles. Són uns 19.000 més que els que hi havia de mitjana el 2012 (33.851), l'any previ a l'inici de l'ampliació de la ronda.

D'aquests 19.000 vehicles diaris que s'han guanyat en tres anys, uns 5.000 han estat camions –han augmentat un 76%, de 6.562 a 11.550– i uns 14.000, turismes –han crescut un 51%, de 27.289 a 41.187–. Cal dir que l'augment de camions, per la prohibició de pas per l'N-II vigent des de l'abril del 2013, es va notar sobretot el 2013 i també bastant el 2014, mentre que el 2015 el creixement principal ha estat el dels cotxes, que ja va ser alt el 2014.

Aquest auge ha fet que el trànsit de la ronda de Girona el 2015 superés en un 20% el global de l'AP-7 nord. En números absoluts, van circular 8.787 vehicles més al dia a la circumval·lació (52.737) que al global entre la Roca i la Jonquera (43.950).

Evolució any a any

L'efecte dels nous enllaços es va notar ja el 2013, quan es van obrir Girona Oest i Fornells, amb un augment de trànsit del 14,6% (uns 5.000 vehicles diaris més). Hi va tenir a veure també la desviació dels camions a partir de l'abril: el trànsit de vehicles pesants en el global de l'any es va disparar un 36,3% (2.400 camions més). Tampoc va ser menor, però, l'auge dels turismes: un 9,4%, amb uns 2.600 cotxes més cada dia. En aquell moment, el 2013, a la resta de la xarxa d'autopistes els números encara no eren positius.

El 2014 el creixement va ja ser generalitzat a tota la xarxa, però a Girona va ser molt més fort (un 19,6%, amb 7.600 vehicles diaris més) gràcies a la prohibició de camions a l'N-II –a l'inici de l'any encara es comparava amb els mesos previs a la desviació– i a la culminació de l'ampliació de la ronda, amb l'obertura de Vilademuls al juliol. En aquest cas, l'augment de trànsit va ser similar entre camions (un 20,5%, uns 1.800 més) i turismes (un 19,3%, uns 5.800 més).

I el 2015, en el primer any sencer amb la circumval·lació completa, hi ha hagut 52.737 vehicles diaris, que suposen 6.341 més que el 2014 i un augment del 13,7%. En aquest cas, passat ja l'efecte de la desviació de camions, l'auge ha estat molt més fort en els cotxes: hi ha hagut de mitjana 41.187 turismes diaris, un 15,6% més (5.569) que el 2014. Pel que fa als camions, l'IMD va ser d'11.550, un 7,2% (772) més que el 2014.

Impuls a la ronda

La ronda de Girona per l'oest via AP-7 ha viscut un gran impuls els últims anys. La gratuïtat de l'autopista al pas per la ciutat de Girona es va posar en marxa l'any 2000 entre els dos peatges que existien: Girona Nord i Girona Sud. El 2006 el Ministeri de Foment i Abertis van acordar ampliar la ronda gratuïta perquè assumís el paper de l'autovia A-2 i no desdoblar l'N-II en aquest tram. Així, es va projectar fer un nou enllaç cap al centre de Girona –Girona Oest, inaugurat el març del 2013– i allargar la circumval·lació tant al sud –fins a enllaçar amb l'inici de la nova A-2, a Fornells, en un peatge obert l'agost del 2013– com al nord –fins a Vilademuls, on començarà el desdoblament de l'N-II al nord, amb un peatge inaugurat el juliol del 2014–, a més d'incrementar la capacitat de l'autopista en aquests 22 km de dos a quatre carrils per sentit. En global, Abertis hi va invertir prop de 300 milions d'euros.

LES DATES

26.03.13
es va posar
en funcionament l'enllaç de Girona Oest, el tercer a la ciutat (abans només hi havia Girona Nord i Sud).
13.08.13
es va inaugurar
l'enllaç de Fornells, que es va convertir en el nou inici al sud de la circumval·lació gratuïta.
01.07.14
es va obrir
al trànsit l'enllaç de Vilademuls, que va completar al nord la nova ronda de 22 quilòmetres.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.