Vuitanta-un quilòmetres sense camions de gran tonatge
Controls policials a l'N-II a peu de carretera per desviar els camions
Protesta simbòlica dels camioners a l'AP-7
Bàscara ho celebra amb una arrossada
Els vuitanta-un quilòmetres d'N-II entre la Jonquera i Maçanet de la Selva van oferir ahir, i per primera vegada a la història, una imatge insòlita amb l'entrada en vigor de les restriccions de pas per a vehicles de gran tonatge, que els obliguen a desviar-se per l'AP-7. Una jornada tranquil·la en què, en només dotze hores, es van desviar 1.790 camions de l'N-II a l'autopista.
Els controls dels Mossos d'Esquadra i la campanya informativa engegada sobre les noves mesures van provocar l'efecte esperat i la majoria de camioners tenien coll avall que s'havien de desviar per l'AP-7. Les queixes del sector, però, no es van fer esperar. Ahir, a primera hora del matí, representants de tres patronals de transportistes (AGTC, Fenadismer i Astac Condal) van dur a terme una protesta simbòlica a peu d'autopista, si bé no van tallar cap via. Els seus representants es van concentrar a l'àrea de servei al costat del peatge de l'AP-7, a Maçanet de la Selva, per lamentar que les restriccions el que feien era “beneficiar la concessionària”. Els representants dels camioners van assegurar, per respondre a les queixes de municipis com ara Bàscara, que l'N-II no és més insegura que altres vies per les quals circulen. Les patronals demanen als camioners que guardin els tiquets en previsió de la impugnació que volen fer davant dels jutjats.
Tranquil·litat
La mesura, però, ja va afavorir clarament municipis com ara Bàscara, els veïns del qual han mantingut una campanya de protesta sostinguda durant vuitanta dies per reclamar que els camions no passessin pel nucli.
Ahir a Bàscara es podia percebre una altra dimensió del municipi, gairebé sense camions, tret dels de repartiment i aquells que havien de descarregar en alguna empresa de la zona. Ahir al matí, els veïns van voler posar el punt final a la campanya amb una arrossada i van exemplificar la seva iniciativa com la lluita de “David contra Goliat”.
La mesura, de tota manera, va provocar sorpreses, especialment entre els transportistes de fora de l'Estat. N'hi havia que estaven desconcertats per haver-se de desviar; de fet, són molts els que en van ser informats ahir al matí mateix pels controls o per personal contractat per a la campanya informativa.
A la Jonquera, on a primera hora de la matinada es van concentrar nombrosos camions, la jornada va transcórrer amb normalitat absoluta. Controls dels Mossos com ara els de l'entrada de l'AP-7 de Figueres Sud, Orriols, la Jonquera i els de la sortida de Bàscara van ajudar a regular el trànsit.
Efectivitat
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, en una compareixença ahir a Girona, va explicar que entre la mitjanit i les 12 del migdia d'ahir es van desviar 1.790 camions de l'N-II a l'AP-7. Una dada significativa que ja eleva a 4.790 el nombre de vehicles –3.200 el divendres de la setmana passada–. Vila també va reconèixer ahir que “les bonificacions tindran costos per als contribuents, ja que Foment haurà d'aportar un màxim de dos milions d'euros i la Generalitat, un màxim d'un milió d'euros en el pitjor dels casos”. Per això, el conseller va assenyalar que el cost per a l'erari públic dependrà del nombre de camions que passin per l'AP-7. La mesura preveu que els camions de quatre o més eixos que es desviïn per l'AP-7 rebran una bonificació sobre el peatge del 35%, que assumeix la concessionària. Una altra cosa són els recorreguts interns. En aquest cas, la bonificació arriba al 50% de diferència.
LA XIFRA
Cap multa el primer dia
El primer dia de prohibició del pas de camions per l'N-II els Mossos d'Esquadra no van posar cap multa a cap transportista, segons va informar el Departament de Territori i Sostenibilitat, impulsor de la restricció. Els controls policials que hi havia ahir prop dels principals peatges de la demarcació de Girona hi seran fins demà, previsiblement, tot i que es podrien retirar abans si la situació es normalitza. Un cop desmuntat el dispositiu especial, la vigilància seguirà, però en els controls habituals.
Ahir, la majoria dels conductors que desconeixien la prohibició eren sobretot els estrangers, que van haver de ser informats. La resta coneixien la prohibició.