L'L9 unirà barris al Prat i a l'Hospitalet
La línia té un impacte econòmic per l'accés a l'aeroport i als polígons, però també millora la connexió dels dos municipis
El Prat tindrà 7 estacions i l'Hospitalet, 17
Quan l'ara alcaldessa de l'Hospitalet, Núria Marín, estudiava la carrera anava a peu a la universitat. Trigava 30 minuts des de la Torrassa, on vivia, fins a la Zona Universitària. Una mica menys que si havia d'agafar el metro i fer transbordament. “Només anava en metro si plovia. No em sortia a compte i tampoc hi havia cap autobús directe”, recorda. Els estudiants de la Torrassa –i de Collblanc, i de Bellvitge, i del Gornal, i els que viuen al Prat– ho tindran millor des d'avui, ja que
la línia 9 de metro els connecta directament amb
la Zona Universitària. L'L9 s'ha llegit molt en clau econòmica per l'accés directe que dóna a l'aeroport, però no es pot obviar el gran guany que representa per als veïns del Prat i de l'Hospitalet.
“El Prat només té el tren al nord. Amb l'L9, la ciutat quedarà connectada amb punts estratègics on treballen milers de persones, com l'aeroport i
el Mas Blau, el polígon on s'ubicarà el centre logístic d'Amazon. També amb punts molt potents com la Fira, Mercabarna i la Zona Universitària.” Així ho valora el regidor de Mobilitat i Transport del Prat, Sergi Alegre, que destaca que tots els barris de la ciutat queden ara connectats
pel metro. El terme municipal del Prat disposa de set estacions. Dues corresponen a l'aeroport; una altra, al polígon industrial Mas Blau, i les quatre restants són al nucli urbà: Les Moreres, El Prat Estació, Cèntric i Parc Nou. “La parada Les Moreres és a tocar de vuit equipaments, com la Capsa, l'Escola Oficial d'Idiomes i tres instituts, i a 200 metres de l'accés als espais naturals del Delta”, explica Alegre com a exemple dels serveis que el metro donarà a la ciutat. També afavorirà la connexió de Sant Cosme, a l'extrem sud de la ciutat, i posarà en relleu la centralitat de la plaça Catalunya i l'equipament Cèntric.
La connectivitat entre barris també serà important a l'Hospitalet. “La línia 9 té dos efectes importants”, precisa Marín. “D'una banda, la connexió del nord i del sud. Ara tindrem a l'Hospitalet 17 estacions de metro, i les cinc de l'L9 seran les que connectaran barris del nord, com Collblanc i la Torrassa, amb el sud, com la plaça Europa i el Gornal. El segon gran avantatge per a l'Hospitalet serà la millora de la mobilitat a l'entorn de la plaça Europa, la Fira i el Districte Econòmic, que a més tindran línia directa amb les dues terminals de l'aeroport. Això ens posa a l'altura de qualsevol ciutat europea”, assegura Marín.
L'L9 ha de tenir, de retruc, un paper important en la millora de la intermodalitat. O així ho esperen Alegre i Marín. Foment té prevista la construcció de dues estacions intermodals a l'Hospitalet i al Prat. El pla de rodalies de Barcelona 2008-2015 preveia el cobriment de les vies a l'Hospitalet i la construcció d'una estació a la Torrassa, on havien de connectar les rodalies de Renfe amb les línies 1 i 9 de metro. La crisi pressupostària ha deixat el projecte en un calaix i de moment només es podrà fer el canvi entre les dues línies de metro. L'estació del Prat està més avançada, ja que es va arribar a posar a licitació i a adjudicar, però mai van començar les obres, també per falta de diners –el projecte que va dissenyar l'arquitecte César Portela té un cost de 80 milions d'euros, que segons el regidor s'hauria de revisar per abaratir-lo.
Alegre confia que la posada en marxa de la línia de metro reactivarà el projecte de l'estació intermodal del Prat. “Tots els trens regionals i de rodalies que van a l'aeroport i a la Fira tindran com a estació natural l'estació del Prat. Per agafar el metro, ara s'ha de sortir a l'exterior de l'estació de rodalies perquè està feta la infraestructura ferroviària però no pas l'edifici”, explica. “A la llarga, la gent que vagi a la Fira i arribi amb el TAV des de Lleida, Saragossa o Madrid podrà baixar al Prat i agafar l'L9.” Sempre que el tren d'alta velocitat s'aturi al Prat. “Ara el TAV no s'atura al Prat, però les andanes i la infraestructura estan fetes perquè es va planejar així. La Generalitat s'ho haurà de plantejar perquè caurà pel seu propi pes”, considera Alegre.
L'arribada del metro ha comportat algunes reformes al carrer. La més important ha estat la del carrer del Riu Llobregat, al Prat, que es va beneficiar de la llei de barris. Es van ampliar voreres, es van fer les xarxes de serveis noves i es va fer una mitgera al mig per pacificar el trànsit. En algunes estacions només s'ha reurbanitzat el que es va fer malbé. A la plaça Catalunya del Prat, l'estació del metro va coincidir amb la construcció del Cèntric i de dos pàrquings. A l'Hospitalet es va guanyar una plaça a la carretera de Collblanc.
LES FRASES
Els empresaris locals, satisfets
Les associacions d'empresaris de l'Hospitalet i el Baix Llobregat Aeball i Upmball mostren la seva satisfacció per la posada en marxa de l'L9 un cop s'han superat els problemes de finançament que van deixar les obres aturades un any i mig. Els empresaris afirmen que és una infraestructura “bàsica per a l'economia del país, ja que connecta Barcelona i l'aeroport”, i asseguren que els retards “han suposat un obstacle per sortir de la crisi i
podrien haver dificultat les inversions en un dels territoris amb més activitat econòmica de Catalunya”.
D'altra banda, el món local reivindica obres previstes per la Generalitat com ara l'ampliació de la línia 1 del metro des de Bellvitge fins a l'estació del Prat, i la construcció del ramal que ha d'acabar a
la Zona Franca. Aquesta segona ha d'aportar dues noves estacions a l'Hospitalet, al carrer Aprestadora i a la Ciutat de la Justícia.